@pasmallen.nu

Zcooly växer kraftigt efter investeringsrundan – ”det går otroligt snabbt”

Sedan Zcooly tog in kapital i december har EdTech-bolaget tredubblat sin omsättning. Bakom den explosionsartade tillväxten ligger investeringar i marknadsföringskanaler som har fångat det växande intresset för företagets pedagogiska matematikspel.

– Vår produkt ligger väldigt rätt i tiden och nu när vi syns mycket märker vi vilket stort intresse det finns, säger Jonathan Wadström, vd för Zcooly.

I december genomförde Zcooly sin första investeringsrunda och tog in sammanlagt 20 miljoner kronor. Sedan dess har EdTech-företaget vuxit kraftigt; när det första kvartalet summeras kan Zcooly konstatera att omsättningen är tre gånger högre än innan investeringsrundan. Den kraftiga tillväxten har främst möjliggjorts genom en satsning på marknadsföring.

– Vi har stort självförtroende i vår produkt och visste att det fanns ett stort intresse. Nu när vi har synts i olika sammanhang så blir det tydligare än någonsin. Det har gått otroligt snabbt, säger Jonathan Wadström och fortsätter:

– Våra spel är en hjälp för alla, inte bara de som har svårt för matematik, och med en ny generation föräldrar har engagemanget för vår produkt vuxit för varje år.

Ny generation föräldrar

Under de senaste åren har företaget märkt hur attityden till utbildande datorspel har förändrats, framför allt inom skolvärlden. Till skillnad från tidigare generationer har fler av dagens småbarnsföräldrar själva spelat som unga och vet att det kan vara ett effektivt verktyg för utbildning.

– Det har skett en markant förändring. Man har helt annan syn på spel och gamification. Jag kommer ihåg att jag ringde lärare förut som sa att ”i skolan spelar vi inte, här lär vi oss”. Nu har de flesta en helt annan förståelse och lyssnar intresserat, säger Jonathan Wadström.

”Mycket på gång under året”

Med mycket pengar kvar i kassan satsar Zcooly nu på att fortsätta på det inslagna spåret under det kommande året. Ambitionen är att fortsätta växa på hemmaplan för att inom en snar framtid introducera sitt läroverktyg utomlands.

– Vi har väldigt spännande grejor på gång. Innan vi genomförde den här kapitalrundan hade vi byggt produkten under många år. Nu är vi redo att ta nästa steg och har precis börjat vår resa. Vi ska bli ännu större i Sverige samtidigt som vi jobbar mot en internationalisering, avslutar Jonathan Wadström