Världens första kommersiella autonoma passagerafärja invigd

Världens första kommersiella autonoma passagerafärja invigd

På torsdagen invigdes världens första kommersiella autonoma och elektrifierade passagerarfärja i Stockholm. Det är det norska rederiet Torghatten som lanserat en ny färjelinje – Zeam. Redan i nästa vecka kommer de första stockholmarna kunna ta färjan MF Estelle mellan Kungsholmen och Södermalm.

• Estelle är en pionjär. Hon är hållbar och grön. Hon representerar lösningen på trafikstockningar och trängsel. Hon kan till och med bli en trendsättare som kan få fler människor att överge bilen och cykla eller gå. Tekniskt sett är hon också en pionjär: elektrisk, självkörande och utan behov av en mänsklig kapten ombord, säger Torghattens VD Stein Andre Herigstad-Olsen.

Ca 130 personer deltog på invigningen av färjelinjen som ägde rum på Norr Mälarstrand på torsdagen. Det var Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholms stad, som var huvudtalare och fick klippa bandet. Till gudmor åt färjan utsågs Alexandra Olsson från EQT Partners. När hon förrättade dopet av MF Estelle var det inte den klassiska champagneflaskan, utan ett norskt öskar som användes.

• Senast år 2030 ska Stockholm vara en klimatpositiv stad. Den här färjelinjen öppnar inte bara upp nya möjligheter att transportera sig mellan Kungsholmen och Södermalm. Den tjänar också som ett gott exempel på hur ny teknik kan användas och hur fler trafikslag kan ställa om och bidra till en hållbar stad. Det säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S).

MF Estelle är utrustad med avancerad autonom teknik som utvecklats vid Norges tekniska och naturvetenskapliga universitet i Trondheim. Till en början kommer en operatör finnas med ombord, men på sikt ska färjan vara helt självkörande och övervakas från land.

• Vi förändrar radikalt hur vi ser på mobilitet genom att skapa genvägar i städer och använda vattenvägar i städer som virtuella broar. Zeabuz autonoma lösningar gör det möjligt för oss att koppla samman städer på ett prisvärt och hållbart sätt, inte bara i Stockholm utan i ett stort antal städer med navigerbara vattendrag över hela världen, säger Erik Dyrkoren, VD Zeabuz.

Färjan som byggdes i norska Hyen finns nu på plats i Riddarfjärden, där optimering av energiförbrukning och körmönster pågår för fullt. På måndag, den 12e juni, kommer den kommersiella driften att sätta igång. Till en början kommer färjan ha ett färre antal avgångar, men på sikt kommer den gå var 15e minut, 15 timmar om dagen. Den som vill ha mer information kan besöka zeam.se, där information om kommande avgångar kommer uppdateras löpande.

En biljett kommer att kosta 35 kr och vara giltig i en timme. För studenter och pensionärer är priset 20 kr. Det är det norska rederiet Torghatten som står bakom satsningen. Färjan har byggts vid varvet Brødrerne Aa i norksa Hyen och den autonoma tekniken tillhandahålls av företaget Zeabuz.

Regioner

Zeam är världens första eldrivna, autonoma färja. Med oss tar du dig över Riddarfjärden, snabbt, bekvämt och klimatsmart - var 15:e minut, 15 timmar om dagen.

Reidun Svarva

Presskontakt Affärsutvecklingschef +47 957 85 394

Making urban life flow.

Zeam är världens första kommersiella eldrivna, autonoma passagerarfärja. Med oss tar du dig över Riddarfjärden, snabbt, bekvämt och klimatsmart - var 15:e minut, 15 timmar om dagen.

Zeam
Hantverkargatan 11