Zengun publicerar års- och hållbarhetsredovisning

Tioårsjubilerande byggentreprenören Zenguns starka projekt- och produktionsfokus fortsätter generera tillväxt och hållbara affärer. 2018 blev ytterligare ett starkt år med en tillväxt på cirka 30 procent, fördelat på 8,3 procent organisk och 22,7 procent förvärvad tillväxt. Omsättningen uppgick till 2 152 miljoner kronor.

– Det är i år 10 år sedan Zengun bildades med visionen att skapa en helt ny typ av byggentreprenör med projektnära fokus och direkt närhet till både kunder och beslut. Sedan dess har bolaget haft en stark, stabil tillväxt och en ambition att ligga i framkant när det gäller utveckling av effektivt byggande. Zengun driver och drivs av projekt och varje projekt vi genomför ska vara vårt bästa referensprojekt. Det är en framgångsrik strategi som ger oss nöjda och återkommande kunder och kontinuerligt lockar till oss nya kunder, säger Sture Nilsson, Zenguns VD och koncernchef.

RA Bygg, som förvärvades i januari 2018,har haft en fantastisk utveckling och ökade sin omsättning med 40 procent på årsbasis och stod för 17 procent av Zengunkoncernens totala nettoomsättning under året. Genom förvärvet har Zengun stärkt sin position och fått en nystart inom mindre entreprenader och byggservice som är ett område med starkt växande efterfrågan.

Även inom entreprenadverksamheten var utvecklingen fortsatt stark. Flera pågående projekt ökade i volym genom tillkommande hyresgästanpassningar. I övrigt bidrog nybyggnationen av 3:s nya kontor vid Globen för Fabege, samt uppstarten av ombyggnationerna i Sergelprojektet till Vasakronan till årets höga produktionstakt.

– Vi har inte märkt någon avmattning i vårt huvudsegment som är kommersiella fastigheter, trots den vikande marknad som märks inom bostadssektorn. Låga vakanser och ökande efterfrågan på flexibla lokaler gör att behovet av moderna och effektiva lokaler är fortsatt starkt under överskådlig tid. Jag är övertygad om att vår decentraliserade kultur tillsammans med ett starkt projektfokus ger oss tydliga konkurrensfördelar. Vi har all anledning att se ljust på framtiden.

Års- och hållbarhetsredovisningen avges för Zengun Group Holding AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sture Nilsson, VD och koncernchef +46 (0)70 580 04 15

Anna-Carin Bjelkeby, Ekonomi- och finansdirektör +46 (0) 70 580 62 25

• zengunbyggerstockholm
  • zengun

• Stockholm

Zengun är en av de ledande byggentreprenörerna i Stockholm. Företaget driver byggprojekt på uppdrag av välkända aktörer i fastighetsbranschen. Huvudfokus är kommersiella fastigheter, i portföljen finns även bostadsprojekt och projekt inom offentlig sektor. Zengun är en komplett leverantör och samarbetspartner med kundnära arbetssätt som en viktig del i affärsidén. Antalet medarbetare är cirka 200 och intäkterna drygt 2 miljarder kronor per år. #zengunbyggerstockholm