Bengt Roström från Nordea

Byggkonjunkturen är glödhet

Byggkonjunkturen är glödhet och det ser ut att hålla i sig de närmaste åren. Är det någon gång man ska satsa så är det nu. Det menar makroekonomen Bengt Roström från Nordea som samarbetar med Cat Finans.

– Dels planeras det för 700.000 nya bostäder de närmaste 10 åren, dels satsas det på infrastruktur, till exempel förbifart Stockholm, genomfart i Göteborg och Malmö. Det satsas på järnväg både lokalt, regionalt och nationellt. Planer finns på höghastighetståg och en fjärde landningsbana på Arlanda med tillhörande investeringar på tåganslutningar och terminaler, säger Bengt Roström.

En förutsättning för att konjunkturen håller i sig och att byggsektorn ska kunna hålla takten men även växa är att arbetsmarknaden fungerar.

– Arbetsmarknaden växer stadigt varje år men inom många områden saknas det medarbetare, till exempel inom kommun och landsting men särskilt inom byggsektorn.

– Om vi ser tillbaka 6-8 år så har byggsektorns arbetsmarknad stadigt legat på ungefär 300.000 sysselsatta personer trots att produktionen ökat och det beror på att det inte går att få tag på tillräckligt med arbetskraft.

Vad finns det för ord på vägen till de som vill investera i maskiner från Caterpillar?

– Tillväxten ser ut att växa i god takt även nästa år. Och alla stora investeringsplaner som finns är långsiktiga och gäller flera år framöver. Så jag har svårt att se en nedgång av byggandet på överskådlig tid, säger Bengt Roström.

Du kan ta del av hela intervjun med Bengt Roström här: