Cat 995 hjullastare från Caterpillar

Caterpillar lanserar Cat 995 – Företagets största hjullastare någonsin

Caterpillar har lanserat Cat 995, företagets största hjullastare hittills. Den bygger på framgångarna med Cat 994K och har blivit modernare, starkare, tyngre och snålare.

Cat 995 har en starkare hydrualik och kan ta upp till fem ton mer last i skopan, den nya maskinen är också mer bränslesnål,skillnaden mot Cat 994K är cirka åtta procent tack vare nya funktionen Eco Mode, berättar Zeppelins Minings produktchef Torbjörn Ferm.

Nya Cat 995 höjer produktiviteten med 19 procent och passar bra ihop med Catepillars gruvtruckar och den ökade lastkapacitetet medför ökning av produktion och effektiviteter vid lastning av truckarna Cat 785, 789 och 793.

Här är några av de höjdpunkter som Cat 995 erbjuder:

• Skön komforthytt för alla förare
  • Bättre sikt och överblick
  • Enklare körning och smarta funktioner

Avancerad teknik

Cat 995 har en avanacerad teknik och erbjuds med ökad funktionalitet som Autodig, Tire Slip prevention, Lift Stall prevention och Auto set Tyres. Tekniken leder till högre grad av automatisering och minskat slitage. Den har också två 10-tums färgmonitorer är dedikerade för maskinstyrningsfunktioner och en tredje 8-tumsfärgskärm visar backkameran som även kan uppgraderas till ett multiview-system för 270-graders sikt och objektdetektering.

Läs hela artikeln i den nya digitala utgåvan av Position:POSITION #2 2023 (mediapaper.se)

Om Zeppelin Sverige AB:

Zeppelin Sverige AB är en ledande leverantör av kvalitetsprodukter och tjänster inom anläggningsteknik, industriell teknik och transport. Vi erbjuder kunderna innovativa lösningar och support av högsta kvalitet för att möta deras behov och öka deras framgångar. Vårt engagerade team och vårt breda utbud av produkter sträcker sig över olika branscher och applikationer, och gör oss till det självklara valet för kunder i hela Sverige.

Obs: Denna pressrelease är endast för informationsändamål och garanterar inte produktens tillgänglighet eller specifikation i ditt område. Vänligen kontakta Zeppelin Sverige AB för den senaste informationen och produktuppdateringar.

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.

Ämnen

Zeppelin Sverige AB är exklusiv återförsäljare för Caterpillar Inc. i Sverige och erbjuder nya och begagnade entreprenad- och gruvmaskiner, uthyrningstjänster samt motorer och elgeneratorer. I utbudet finns mer än 100 maskintyper, från minigrävmaskiner till gigantiska gruvtruckar. Maskinerna är driftsäkra, bränsleeffektiva och bygger på modern teknologi. I segmentet för motorer och generatorer är Zeppelin en ledande leverantör av lösningar för applikationer inom industri, marin och järnväg.

Den svenska verksamheten är komplett med försäljning, service, finansiering och uthyrning. I organisationen finns gedigen kunskap hos servicetekniker och ingenjörer som servat Caterpillar-produkter under årtionden. Zeppelin tar hand om kunder i hela Sverige och har cirka 520 anställda på 14 platser från norr till söder. Zeppelin Sverige AB är en del av den tyska Zeppelin-koncernen. Mer information finns på zeppelin-cat.se.

Maria Björk Falk

Presskontakt Communications Manager 070-5 08 62 17

Zeppelin Sverige är exklusiv återförsäljare av Caterpillars maskiner och motorer i Sverige

Den svenska verksamheten är komplett med försäljning, service, finansiering och uthyrning. I organisationen finns gedigen kunskap hos servicetekniker och ingenjörer som servat Caterpillar-produkter under årtionden. Zeppelin tar hand om kunder i hela Sverige och har cirka 440 anställda på 14 platser från norr till söder. Zeppelin Sverige AB är en del av den tyska Zeppelin-koncernen. Mer information finns på zeppelin-cat.se.

Zeppelin Sverige AB
Prästgårdsgatan 34, 2 tr (Pedagogen Park)
431 44 Mölndal