Zeppelin Group Management

Planerad förändring vid Zeppelin Group Management Board – Matthias Benz efterträder Peter Gerstmann

Peter Gerstmann meddelade tidigt att han skulle överlämna sin roll som styrelseordförande för koncernledningen vid årets slut.
Som en del av en strukturerad urvals- och successionsprocess har vi lyckats välkomna Matthias Benz.

Han är en strategiskt erfaren och beslutsam medlem av koncernledningen från och med den 1 juli 2024. Efter en övergångsperiod på tre månader kommer Matthias Benz att ta över som styrelseordförande för koncernledningen den 1 oktober 2024.

Styrelsen för Zeppelin GmbH godkände detta i december 2023, vilket avslutade sökandet efter en efterträdare till Peter Gerstmann, som hade varit en del av Zeppelin Group i sammanlagt 24 år och hade varit styrelseordförande för koncernledningen sedan 2010.

Matthias Benz har varit VD för Raufoss Technology sedan 2020 och har varit medlem på koncernledningsnivån för CAG-Holding, ett ägarstyrt företag som är en ledande internationell tillverkare av lätta aluminiumchassikomponenter.

Innan dess åtog sig Matthias Benz ledningsansvar i olika befattningar vid nationella och internationella platser inom ZF Group i ett tidigt skede. Bland annat var han finansdirektör vid ZF North American Operations, VD för ZF Services i Schweinfurt.

Han har också varit medlem i ZF Marine Management Board i Padova och därefter vid ZF i Friedrichshafen som verkställande vice VD för försäljning & kundutveckling, och medlem av den första ledningsnivån under ZF Management Board.

Efter att ha lämnat koncernledningen kommer Peter Gerstmann att finnas tillgänglig för rådgivning och stöd till Matthias Benz och styrelsen fram till årets slut.

Från och med juli kommer Peter Gerstmann och Matthias Benz att delta i flera tillfällen för kunskapsöverföring och lära känna kunder, partners och medarbetare. Vi kommer att informera er om aktiviteterna kring Peters Gerstmanns avsked i god tid.

Andreas Brand

Ordförande för styrelsen för Zeppelin GmbH

Heribert Hierholzer

Vice ordförande för styrelsen för Zeppelin GmbH

Den svenska verksamheten är komplett med försäljning, service, finansiering och uthyrning. I organisationen finns gedigen kunskap hos servicetekniker och ingenjörer som servat Caterpillar-produkter under årtionden. Zeppelin tar hand om kunder i hela Sverige och har cirka 520 anställda på 14 platser från norr till söder. Zeppelin Sverige AB är en del av den tyska Zeppelin-koncernen. Mer information finns på zeppelin-cat.se.