Cat M317F hjulgrävare med kompakt svängradie

Prestanda, stabilitet och kompakt svängradie med Cat M315F & M317F

Hjulgrävmaskinerna Cat® M315F och M317F med kompakt svängradie är ett tillskott i F-seriens grävmaskiner. Konstruktion är likvärdig med Cat-maskinerna med vanlig svängradie, men ger kunden möjligheten till ytterligare kompakthet. De nya modellerna gör inga avkall på kraft, prestanda eller stabilitet jämfört med de icke-kompakta motsvarigheterna. Dessutom har de nya hjulgrävarna en mängd olika arbetstillämpningar, höga brytkrafter och hög lyftkapacitet samtidigt som breda styrningsvinklar och optimal vändradie underlättar manövrering samt förenklar förflyttning av maskinen.

Lika mångsidiga som redskapsbärare
M315F och M317F är utformade som redskapsbärare, med alla nödvändiga system för att byta redskap på några sekunder från den säkra hytten, bland annat extra hydraulledningar med medelhögt och högt tryck, automatiskt hydrauliskt Auto-Connect-redskapsfäste och ett skärmbaserat redskapsstyrsystem. Särskilda hjälpfunktioner på joysticken och fotpedalen gör att föraren kan välja vilken knapp och/eller vilket skjutreglage som föredras för ett visst arbetsredskap direkt via skärmen.

För ännu bättre mångsidighet och manövrering kan M315F och M317F utrustas på fabrik för att enkelt hantera den nya Cat-tiltrotatorn, som möjliggör snabb montering av arbetsredskap och 360-graders rotation.

Arbetsredskapen styrs säkert med ett lastkännande hydraulsystem som är utformat för att ge snabba cykler, hög lyftkapacitet och höga skop- och stickkrafter. Maskinerna har separata pumpar för svängfunktioner och redskapsfunktioner, vilket resulterar i snabbare och jämnare kombinerad rörelse. Hydraulsystemet minskar också belastningen på motorn genom att matcha flödes- och lastbehovet, vilket medför lägre bränsleförbrukning.

Kraft, prestanda och servicevänlighet
Cat C4.4 ACERT™-motorn på 112 kW (150 hp/152 PS) uppfyller emissionsstandarderna EU steg IV och har ett integrerat system för efterbehandling av emissioner som inte kräver åtgärder utom regelbunden påfyllning av AdBlue-tanken. C4.4 ACERT-motorn ger även snabb respons på varierande belastning samtidigt som den levererar samma effekt. Den är konstruerad för att ge kraftfull, tillförlitlig prestanda i alla arbetssituationer, bland annat vid ledningsreparationer längs stadsgator, vägbyggen och stora anläggningsprojekt med krävande grävning och lyft.

De nya maskinerna har automatisk motorvarvtalsstyrning som minskar motorhastigheten när maximalt varvtal inte behövs, vilket ger optimal bränsleeffektivitet. Ett avstängningssystem vid tomgång sparar bränsle genom att stänga av motorn när den har gått på tomgång under en förinställd tidsperiod. Eco-läget på de nya modellerna reducerar dessutom varvtalet utan effektminskning, vilket ger minskad bränsleförbrukning utan att göra avkall på prestanda. Automatisk växling till körläge optimerar drivlinans prestanda och sparar även det bränsle. Kylsystemet har en bränslebesparande fläkt med variabel hastighet.

För att öka servicevänligheten i de nya Cat hjulgrävarna så är motorn monterad längs med kylpaketet framför motorn, vilket ger enkel åtkomst från marknivå till punkter för rutinunderhåll. Alla kylare är nu samlatde i samma utrymme och kondensorn kan vinklas utan verktyg för enklare rengöring.

Komfort, styrsystem och säkerhet
M315F och M317F har samma rymliga, bekväma hytt som på icke-kompakta modeller, med automatisk klimatanläggning med luftkonditionering, justerbar rattstång, helt justerbara säten och justerbar känslighet på joystickar och reglage. För maskinförare underlättar styrsystemet med joystick manövrering eftersom föraren kan hålla båda händerna på joystickarna och fortsätta arbeta även när maskinen är i rörelse.

ROPS-hytten (överrullningsskydd) har hög trycksättning för en dammfri miljö, låg ljudnivå och låga vibrationsnivåer. Hytten ger mycket god sikt med en stor dörr helt i glas, vidvinkelspeglar och ett stort takfönster. Hjulgrävmaskinerna i F-serien har även ett stöldskyddssystem med PIN-kod.

Standardbelysningspaketet omfattar en lampa till standardkameran på höger sida, en motviktslampa till den bakåtriktade kameran, tre hyttmonterade arbetslampor och belysning på bommen. Standardmonterade LED-lampor ger bättre synlighet, lägre kraftförbrukning och längre livslängd. Kameran på höger sida har en separat skärm i hytten som också samtidigt kan visa bilder från den bakåtriktade kameran.

Cat M315F och M317F har ett nytt farthållarsystem och ett system för automatisk broms/axellås som automatiskt upptäcker när färdbromsen och axeln måste låsas eller låsas upp, och därmed behöver föraren inte trycka ned pedalen. Automatiska sväng- och transportlås eliminerar behovet av att frigöra svänglåssprinten.

SPECIFIKATIONER M315F

M317F
MotorCat C4.4 ACERTCat C4.4 ACERT
Nettoeffekt, hp (kW)* (PS)* ISO9249150 (112)150 (112)
Nettoeffekt, metrisk (hp/PS)152152
Arbetsvikt, kg16 090–17 56017 100–19 050
Arbetsvikt, lb.35 470–38 71037 700–42 000
Högsta hastighet, km/h (mph)30 (18.6)30 (18.6)

De nya Cat M315F och M317F kommer finnas tillgängliga nu under 2017.

Pon Equipment är exklusiv återförsäljare av Caterpillars maskiner i Sverige och täcker allt inom bygg & anläggning, industri och gruvdrift. Den svenska verksamheten är komplett med försäljning, service, uthyrning och finansiering och vi är etablerade på 15 platser över hela landet. I vårt utbud finns över 100 maskintyper från minigrävare till gigantiska gruvtruckar. Maskinerna är driftsäkra, bränsleeffektiva och bygger på modern teknologi. Vi har fokus på helhet, kvalitet och service i alla led. Viktigast av allt är våra kunder!