Corona-bonusen är ett sätt för Zeppelin att dela med sig av sin uppskattning till alla medarbetare som målmedvetet strävat under den här perioden och bidragit till det goda resultatet, säger Carina Almquist, HR-chef vid Zeppelin Sverige AB.

Zeppelin delar ut Corona-bonus till alla medarbetare

Corona-pandemin till trots har Zeppelin-koncernen haft ett framgångsrikt år, inte minst i Sverige. För att premiera detta har stiftelsen bakom Zeppelin Group beslutat att uppmuntra samtliga 10 000 medarbetare världen över med en bonus.

– Det här är ett sätt för Zeppelin att dela med sig av sin uppskattning till alla medarbetare som målmedvetet strävat under den här perioden och bidragit till det goda resultatet, säger Carina Almquist, HR-chef vid Zeppelin Sverige AB.

Totalt är det cirka 70 miljoner kronor som alla 10 000 anställda i hela koncernen delar lika på vilket motsvarar 7000 kronor per medarbetare.

Det var för 1,5 år sedan som Europas största Caterpillar-återförsäljare Zeppelin tog över verksamheten i Sverige, Danmark och Grönland. Trots den utmanande starten där Corona-pandemin slog till direkt har affärerna varit lyckade. Integrationen av de förvärvade bolagen gick enligt förväntan och gjorde det möjligt för koncernen att öka försäljningsvolymen trots den tuffa tiden.

Koncernens omsättning landade för 2020 på 3,3 miljarder euro jämfört med 3,1 miljarder euro året innan och rörelseresultatet (EBITDA) ökade från 376 till 394 miljoner euro. Den nordiska verksamheten där Zeppelin Sverige AB ingår omsatte 258 miljoner euro.

Hanterat oron och sett lösningar

– Resultatet visar på våra medarbetares engagemang. Vi har kunnat skapa trygga arbetsplatser, hittat nya arbetssätt, hanterat den oro som funnits i samhället och samtidigt fortsätta leveranserna till våra kunder och bibehålla en lönsamhet, vilket är imponerande, säger Carina.

– Att Zeppelin delar ut bonusen bygger på deras grundvärderingar ”We are Zeppelin”. Zeppelin är kända för att måna om sina medarbetare och att se individens värde. Deras inställning är att vi formar bolaget och verksamheten tillsammans, menar Carina.

Uppskattning och stolthet

Bonusen har tagits emot med positivitet inom Zeppelin och ses som en uppskattad gest.

– Vi känner oss stolta över att jobba i en koncern som uppmärksammar allt arbete och alla insatser som gjorts trots den tid som varit och som vi nu är på väg att hämta oss ifrån. Det som är bra för våra medarbetare är bra för hela företaget och våra kunder, berättar Carina Almquist.

För mer information, kontakta:

Carina Almquist, HR-Chef Zeppelin Sverige AB, tel: 070-356 04 95, carina.almquist@zeppelin.com