Premios Goya de Cine - vinnare av Goyapriset

Det bästa inom spansk film visas på Zita Folkets Bio, Birger Jarlsgatan 37, i samarbete med Instituto Cervantes och Spanska Ambassaden 25-27 maj 2006 Välkommen till invigning av filmdagarna tillsammans med oss och skådespelaren Jose Angel Egido, som erhöll Goyapriset för sin roll i filmen Los Lunes al Sol. Torsdagen den 25 maj kl. 18.15 vino español i Zitas foajé med en presentation av Spanska filmdagarna och Goyapriset 18.45 Los Lunes al Sol osa till kassan@zita.se Biljetter till invigningsfimen Los Lunes al Sol hämtas senast 30 minuter innan föreställning. Utdelningen av Goyapriserna har år efter år inneburit ett tillfälle att fira spansk film. Den spanska filmen, med namn som Pedro Almodovar, Alejándro Amenabar, Julio Medem, Antonio Banderas eller Penélope Cruz, har firat stora internationella triumfer. "Goyapriserna är ett kvalitetsbevis inom spansk filmproduktion och kan ses som ett erkännande av de mest framstående personerna inom vårt lands filmindustri." Under tre dagar kommer såväl lång- som kortfilmer som vunnit det åtråvärda Goyapriset att visas. Det blir både fiktion, animation samt dokumentärt material; ett prov på den rikedom och den experimentella förmåga som finns inom spansk film. Långfilmer: Días contados, El bola, La buena estrella, Los lunes al sol, Nadie hablara de nosotras cuando hayamos muerto, Tesis, Todo sobre mi madre Kortfilmer: Diez Minutos, Sueños, Nada de perder, El enigma del chico croqueta, Tadeo Jones, En la cuna del aire För övrig information vänligen kontakta Instituto Cervantes tel. 08-4401760 eller Zita tel. 08-23 20 20. mail: info@cervantes.se På www.cervantes.se hittar du alltid vårt aktuella kurs- och kulturprogram. Instituto Cervantes är en icke vinstdrivande organisation som grundades 1991 av spanska staten för att främja det spanska språket och spanskspråkig kultur runtom i världen. Sitt namn har institutet fått efter Miguel de Cervantes (1547-1616) som för 400 år sedan skrev Don Quijote - den spanska litteraturens mästerverk. Med fler än 40 institut på fyra kontinenter och omkring 80 000 elever årligen är Instituto Cervantes världens största organisation för undervisning i spanska. I samarbete med universitetet i Salamanca och spanska utbildningsministeriet utfärdar Instituto Cervantes det officiella certifikatet i spanska språket, Diploma de español como lengua extranjera (DELE). Instituto Cervantes i Stockholm invigdes i april 2005. Kristin Engstedt Biografföreståndare / Program Manager Zita Folkets Bio Birger Jarlsgatan 37 SE-111 45 Stockholm tel.+46(0)8-545 272 56 mobile +46(0)70-568 08 66 fax +46(0)8-411 25 31 kristin@folketsbio.se www.zita.se