Kampen om lägsta priserna i SHL är hård, visar en genomgång av jämförelsetjänsten Zmarta.

SHL: Här är det billigast att gå på hockey 2023

Jämförelsetjänsten Zmarta har undersökt hur mycket det kostar att gå på hockey i SHL under säsongen 2023/2024. Den visar att de billigaste matchbiljetterna säljs av SHL-nykomlingen Modo och billigaste säsongskorten av Örebro. Den billigaste ölen serveras i sin tur i småländska Oskarshamn och Växjö. Det är också i Oskarshamn som åskådarna får se flest mål för pengarna.

Torsdagen den 14 september har SHL (Svenska Hockeyligan) premiär. Grundserien består av 52 omgångar och pågår fram till mitten av mars. I fjol toppades grundserien av Växjö som även tog hem slutspelet och kan titulera sig svenska mästare i hockey. Det högsta målsnittet fick däremot åskådarna i Be-Ge Hockey Center i Oskarshamn bevittna. Under fjolårets grundserie gjordes här närmare sju mål i snitt per match, förlängningen inräknad.

Modo har lägsta biljettpriserna
Zmarta har gått igenom en rad olika priser på samtliga SHL-arenor. Genomgången visar att den billigaste matchbiljetten går att köpa i Örnsköldsvik på Hägglunds Arena, hemmais för SHL-nykomlingen Modo. Här kostar en ståplatsbiljett 95 kronor för en vuxen. Dyraste biljetterna (620 kr) säljs på Löfbergs Arena i Karlstad, där Färjestad spelar sina hemmamatcher. Färjestad har också det dyraste säsongskortet som kostar närmare 13 000 kronor. Billigaste säsongskortet säljs av Örebro (1 500 kr).

Billigaste ölen i Oskarshamn – dyrast i Ängelholm
Den som vill dricka billig öl till hockeymatchen ska bege sig till Be-Ge Hockey Center i Oskarshamn eller Vida Arena i Växjö. Här kostar en 50 cl flasköl 79 kronor. Dyraste ölen serveras i Scandinavium i Göteborg (95 kr). Den dyraste varmkorven säljs på Timrås hemmais i SCA Arena i norrländska Sundsvall och i Saab Arena i Linköping. Där kostar den 30 kronor. Skillnaden är emellertid relativt liten till övriga arenor där lägsta priset är 25 kronor. Ett pris som återfinns på åtta av SHL-arenorna och inkluderar Frölunda, Luleå, Malmö, Modo, Rögle, Skellefteå, Växjö och Örebro.

Mest mål för pengarna i Oskarshamn
Under fjolårssäsongen gjordes cirka 5,5 mål per match i SHL. Om målsnittet för respektive klubb består får åskådarna se flest mål för pengarna i Oskarshamn. Här kostar målen i genomsnitt 53 kronor. Den som i stället går på hockey i Coop Norrbotten Arena i Luleå får betala mer än dubbelt så mycket: 109 kronor per mål.

Målsnitt Öl Korv Säsongskort (billigaste) Säsongskort (dyraste) Biljett (billigaste) Biljett (dyraste) Pris/mål
Luleå 4,31 85 kr 25 kr 1 945 kr 11 000 kr 130 kr 590 kr 109 kr
Färjestad 5,35 89 kr 26 kr 2 900 kr 12 995 kr 150 kr 620 kr 93 kr
Malmö 5,92 89 kr 25 kr 1 972 kr 6 795 kr 169 kr 630 kr 87 kr
Växjö 5,19 79 kr 25 kr 3 200 kr 10 335 kr 180 kr 495 kr 85 kr
Frölunda 5,38 95 kr 25 kr 3 500 kr 8 100 kr 100 kr 579 kr 85 kr
Leksand 4,54 80 kr 28 kr 2 400 kr 8 000 kr 170 kr 380 kr 84 kr
Timrå 5 85 kr 30 kr 1 962 kr 6 300 kr 120 kr 420 kr 77 kr
HV71 5,69 85 kr 29 kr 2 495 kr 11 995 kr 129 kr 499 kr 75 kr
Rögle 6 92 kr 25 kr 2 499 kr 15 000 kr 130 kr 505 kr 72 kr
Örebro 5,69 86 kr 25 kr 1 500 kr 7 900 kr 100 kr 495 kr 72 kr
Linköping 5,88 85 kr 30 kr 1 976 kr 7 476 kr 100 kr 480 kr 69 kr
Skellefteå 5,35 90 kr 25 kr 2 500 kr 11 350 kr 130 kr 370 kr 68 kr
Modo 6,12 80 kr 25 kr 1 795 kr 6 995 kr 95 kr 429 kr 60 kr
Oskarshamn 6,85 79 kr 27 kr 2 700 kr 5 995 kr 180 kr 335 kr 53 kr
Snitt: 5,52 85 kr 26 kr 2 382 kr 9 303 kr 135 kr 488 kr 76 kr

Så har vi räknat:
Zmarta har adderat kostnaderna för en öl, en korv med bröd och det genomsnittliga priset för en matchbiljett på respektive arena. Summan har därefter dividerats med målsnittet i grundserien, vilket ger priset per mål.

Kommunikationsansvarig