Dalyan är Europas bästa stranddestination

Dalyan i Turkiet är Europas bästa stranddestination enligt resultat från en sammanställd undersökning, genomförd av sajten Zoover Semesteromdömen och väderföretaget Meteovista. Monte Gardo i Portugal och Stalis i Grekland bildar tillsammans de topp tre bästa stränderna. Bland de stränder som är populärast hör Turkiets Side, följt av Alanya och Marmaris.

Undersökningen

Man har tittat på tusentals omdömen av stränder, de lokala väderförhållandena och strandbetyg på Zoover för att kunna utse de bästa (högst betyg) och de populäraste (mest besökta) stranddestinationerna.

10-i-topplistan med de bästa stränderna

Grekland är representerad flest gånger i 10-i-topplistan. Det är inte så överraskande att det bara är sydeuropeiska stränder med i listan. Stränder i Spanien och Portugal har också fått höga betyg.

Enligt Zoovers besökare och Meteovistas väderstatistik är Dalyan den bästa stranden. Byn ligger på Lykiens kust, ett skyddat område utan höga byggnader. Resmålet är speciellt känt för sina vackra stengravar och många sköldpaddor, som återvänder hit för att para sig. Stränderna har ett medelbetyg på 8.9 på Zoover, en medeltemperatur på 29 grader och nederbörd är sällsynt. Dalyan hamnar således på förstaplats bland Europas bästa stranddestinationer.

10-i-topplistan med de populäraste stränderna

De turkiska stränderna är fortfarande populärast bland de europeiska semesterfirarna. Med ett medelbetyg på 8.2 toppar Side listan, följt av Alanya och Marmaris. Playa del Ingles på Gran Canaria är den första destinationen som ligger utanför Turkiets gränser på 10-i-topplistan.

De flesta vill ha lugn och ro

De flesta vill ha lugn och ro när de åker till stranden. Enligt en europeisk undersökning med över 7000 av Zoovers besökare, så tyckte 34% att det viktigaste är lugn och ro. Man uppskattar även närhet till bekvämligheter, såsom toaletter och duschar: 23% tyckte att detta var av högsta prioritet. 10% tyckte att barer och restauranger var viktigast för att kunna njuta av stranden. Hela 57% av italienarna indikerade i undersökningen att den viktigaste faktorn när de väljer strand är att det är en lugn strand, medan norrmännen lägger störst vikt vid att det finns bekvämlighetsinrättningar nära till hands.

Internationella strandbesökare

De internationella resultaten visar att européer värderar lugn och ro högst, hela 37% påvisar att det är den viktigaste faktorn då man väljer strand. Därefter är strandens läge, vilket inkluderar bekvämlighetsinrättningar, högt rankat. Vad som är slående är att man knappt prioriterar vattensports- eller andra aktiviteter. Och det verkar spela en nästintill obefintlig roll ifall det är lätt att få kontakt med andra personer eller om det finns organiserade strandfester.

Sverige

Även vi svenskar vill ha det lugnt och skönt när vi är på stranden, hela 48% prioriterar lugn och ro. På andraplats prioriteras närliggande bekvämlighetsinrättningar (19% av rösterna), följt av 14% som tycker det är viktigast med trevliga barer på stranden och i närheten. Att det är barnvänligt är också en viktig faktor för många, men toppar inte listan.

• omdömen
  • hotell
  • dalyan
  • turkiet
  • portugal
  • greece
  • recensioner
  • reserecensioner
  • reserecensioner av semester
  • semester
  • semester omdömen
  • semester reserecensioner
  • semestermål
  • väderinformation
  • resor
  • väder
  • väderprognos
  • zoover
  • top10

Om Zoover

Zoover driver Zoover, VakantieReisWijzer, WeerOnline och MeteoVista. Företaget är aktivt i nästan 20 länder och är, med sina 75 miljoner besökare per år, den mest besökta sajten inom resesektorn i Nederländerna. Webbsidan innehåller mer än 1.1 miljoner omdömen och över 250,000 boenden i över 42,000 destinationer runtom i världen.

Pressinformation (ej för publicering)

För mer information:

Kontakt        Christian Öhrn, Nordic Manager