Hitachi Rail digitaliserar 14 mil av Malmbanan mellan Gällivare och Boden, benämnt styrområde Polcirkeln

Press release -

• Hitachi Rail kommer tillsammans med Trafikverket och som ett led i ERTMS-utbyggnaden arbeta med den första stora implementationen av det nya ERTMS-systemet i Sverige.

• Arbetet med det nationella programmet för järnvägsdigitalisering börjar med moderniseringen av den viktiga Malmbanan som utgör förutsättning för transporterna av malm till hamnarna i Narvik och Luleå.

• Kontraktet innefattar leverans av ERTMS nivå 2 system längs den 14 mil långa järnvägen mellan Gällivare och Boden.

Stockholm, 2021-03-01. Hitachi Rail är stolta över att kunna tillkännage det fortsatta samarbetet med Trafikverket med avsikt att införa vårt ERTMS nivå 2 signalsystem på den viktiga Malmbanan, inom ramen för det svenska nationella programmet för järnvägsdigitalisering.

Det nya kontraktet manifesterar Hitachi Rails åtagande att stödja sina kunder i deras digitalisering- och hållbarhetsinitiativ samt strävan att vara ledande när det gäller innovation inom järnvägsteknologi. Inom ramen för det nya kontraktet kommer Hitachi Rail att tillhandahålla ERTMS nivå 2 Baseline 3,6-system med tillhörande tjänster för att modernisera den 140 kilometer långa sträckan, inkluderande totalt 14 stationer.

2008 inledde Hitachi Rail sitt samarbete med Trafikverket och började utveckla ERTMS-tekniken som sedan 2013 varit i kommersiell drift på Haparandabanan.

- Vi är stolta över att Trafikverket återigen visar Hitachi Rail sitt förtroende genom att tilldela oss uppgiften att modernisera denna viktiga järnväg. Utöver detta första steg är Hitachi Rail redo att fortsätta arbetet med de kommande sträckorna som enligt planen ska uppgraderas fram till 2030 (främst ScanMed Öst och ScanMed Väst), säger Eric Morand, nordisk chef på Hitachi Rail.

För mer information eller mediaförfrågningar, kontakta:

Hitachi Rail: nadia.alves-pires@hitachirail.com

Eller besök: www.hitachirail.com

Noteringar till redaktören:

• ERTMS står för europeiskt säkerhetssystem för tåg. Hitachi Rails ERTMS lösning har introducerats och körs på stora järnvägsnätverk runt om i världen, från Europa till Asien, Afrika och Mellanöstern, samt på konventionella- och pendlarlinjer och höghastighetsnät.

• Hitachi Rails engagemang för innovation inkluderar de senaste tillkännagivandena av nya tjänster för mobilitet, de senaste exemplen på detta är uppköpet av det molnbaserad fjärrövervakningsföretaget Perpetuum och överenskommelsen med järnvägsbatteriföretaget Hyperdrive. Mer information om detta här.

Categories

About Hitachi Rail: Hitachi Rail is a fully integrated, global provider of rail solutions across rolling stock, signalling, service & maintenance, digital technology and turnkey solutions. With a presence in 38 countries across six continents and over 12,000 employees, our mission is to contribute to society through the continuous development of superior rail transport solutions. We are proud of our global achievements, from our world ­famous ‘bullet trains’, to our signalling solutions and turnkey projects, state­-of-the-art traffic management and digital solutions. Drawing on the wider Hitachi Group’s market-leading technology and research-and-development capabilities, we strive for industry leading innovations and solutions that can deliver value for customers and sustainable railway systems that benefit wider society. For information about Hitachi Rail, visit www.hitachirail.com

Welcome to Hitachi Rail

Hitachi Rail - English