Eka Chemicals tar hand om M-real Alizay’s klordioxidproduktion

Eka Chemicals, ett företag inom Akzo Nobel , har träffat en överenskommelse med M-real Alizay om att Eka Chemicals levererar en ny processanläggning och tar hand om produktionen av klordioxid vid bruket Alizay i Frankrike. Den nya processanläggningen baseras på Eka Chemicals SVP-LITE teknologi, som genererar klordioxid med hjälp av metanol i stället för svaveldioxid, som används för närvarande. Den nya tekniken innebär att riskerna med svaveldioxidhanteringen elimineras och att arbetsmiljön förbättras. Anläggningen installeras av Eka Chemicals och kommer att tas i bruk i maj-juni 2005. Klordioxidprocessen styrs på plats men kommer att konstant fjärrövervakas från Eka Chemicals fabrik i Frankrike med stöd från Ekas driftcentral i Stockvik, Sundsvall. “Att ha en kontinuerlig övervakning av processen med kvalificerad personal ger oss möjlighet att ge våra kunder bättre och effektivare service alla tider på dygnet. Vi sköter klordioxidprocessen vid ca 15 massabruk jorden runt för närvarande. Utöver skalfördelar ger det kunskaper och erfarenheter som kan överföras till våra kunder, så att den totala kostnaden för deras klordioxidproduktion minimeras. Systemet gör det möjligt för våra kunder att fokusera på sin kärnverksamhet, tillverkningen av massa och papper” säger Sonny Nielsen, Strategic Account Manager vid Eka Chemicals. ”Det innebär stora fördelar för oss att samarbeta med Eka beträffande driften av den nya klordioxidanläggningen och tillämpningen av senaste teknik som medför hög kostnadseffektivitet,” säger Vincent Fricker, inköpschef på M-real Alizay´s bruk. “Vi har valt Eka Chemicals för att de kan leverera hela paketet med klordioxidteknologi, kemikalier och övervakningssystem för klordioxidprocessen.” För ytterligare information kontakta: Eka Chemicals AB, Bohus Tel 031-58 70 00 Sonny Nielsen, strategic account manager, tel 031-58 75 66 Erik Widén, informationschef, tel 031-58 71 79 M-real Alizay Tel +33 2 35 02 72 72 Vincent Fricker, Purchasing Manager, Eka Chemicals, med 3.200 anställda i 30 länder utgör en affärsenhet inom Akzo Nobel. Omsättningen uppgick 2003 till 900 MEUR. Eka Chemicals är en ledande leverantör av blekkemikalier, papperskemikalier och system till massa- och pappersindustrin i hela världen, liksom vissa specialkemikalier till läkemedelsindustri, vattenrening, elektronikindustri m fl. www.eka.com Akzo Nobel, med huvudkontor i Nederländerna, förser kunder över hela världen med läkemedel, färg och kemi. Koncernens omsättning för 2003 uppgick till cirka 13 miljarder EUR. Akzo Nobel har för närvarande cirka 64 500 medarbetare i mer än 80 länder. Årsredovisningen för 2003 och resultatet för tredje kvartalet finns att läsa på AkzoNobels hemsida. Internet: www.akzonobel.com M-real is one of Europe's leading suppliers of paper, paperboard and packaging solutions. M-real is currently ranked as Europe's largest producer of fine paper. The company has a production of 5.9 million tons of paper and board at 29 production units in 9 countries. The workforce amounts to 16,500 people. www.m-real.com

• Industry, manufacturing

Anne-Cathrine Hartmann