Skal du udvide din e-handel til Norge?

Uanset om du vil udvide med Norge eller et andet marked, så er det vigtigt at du har en e-handel platform, der har funktionalitet som understøtter ekspansion.

Hvis du skal etablere en webshop på et nyt marked er det vigtigt at kunne tilpasse og administrere hvert marked separat, for eksempelvis, domæner, sprog, design, produkt udvælgelse, prissætning, valutakurser, skattesatser, betalingstyper og shipping metoder.

Det er bestem også et plus, hvis din e-handel løsning understøtter eksport af filer til forskellige pris sammenligningstjenester eller andre markeds specifikke eksterne markedsføring eller distributionskanaler.

Gennem de fleste e-handelsplatform kan du via en enkelt administrativ grænseflade lancere en ”lokal” version af din webshop med eget domæne, med alle tekster på norsk og det grafiske design du ønsker, samtidigt er det enkelt at variere produktudbuddet samt styre prissætningen baseret på valutakurs. Det er vigtigt at din e-handelsplatform kan håndtere de skattesatser, der gælder, og betalingsmetoder, levering metoder som de norske kunder foretrækker.

Er ovenstående ikke muligt i den nuværende e-handel platform, bør du tage dialogen med leverandøren for at få afklaret hvilke muligheder der er og hvilke planer der er for platformen. Er du ved at starte e-handels virksomhed, bør du medtage spørgsmålene vedrørende international e-handel i dine specifikationer. Dette er for at undgå unødigt arbejde med at udskifte platformen i forbindelse med din internationale ekspansion.

Sæt dig ind i det nye marked

Ud over at få afklaret detaljerne omkring den tekniske platform, så skal du selvfølgelig sætte dig ordentligt ind i det marked, du er ved at gå ind i. Heldigvis er forskellen på det norske og danske marked relativt lille, og du kan enkelt Komme i gang med relativt små midler. Det er vigtigt at der holdes øje med konkurrenter, og der er flere forskellige websites, der kan give dig overblik over disse.

Norge er et ekstremt attraktivt marked, desværre er der nogle udfordringer for udenlandske virksomheder. Der stilles krav om lokalt nærvær hvilket gør det besværligt og medfører ekstra omkostninger ved at etablering i Norge. De norske reguleringsordninger vedrørende moms og told osv. er omfattende, det er IKKE muligt at købe et norsk domæne (.no) eller opnå toldkredit uden lokalt nærvær.

Med en lokal repræsentant for din virksomhed i Norge kan du få hjælp til alt vedrørende administration omkring virksomhedsetablering, registreringer og ansøgninger hos myndigheder samt håndtering af tolddokumenter, fakturaer, skatte deklaration samt ind- og udgående moms.
Dette er vores råd til en vellykket etablering i Norge. Vi hjælper dig gerne, hvis du har brug for hjælp!

Praktisk erfaring omkring etableringer i Norge

Lokalt domæne og oversættelse af sitet

Det første trin for etablering i Norge er registreringen af et norsk organisationsnummer. Du skal også have en .no adresse til din e-handel. For at registrere dette, har du brug for hjælp fra en virksomhed med lokalt nærvær i Norge.

Virksomheds- og momsregistrering
For at blive registreret for moms i Norge, skal du bruge et dokument, der viser din danske omsætning, det kan f.eks. være et årsregnskab. Hvis du overvejer at etablere et kontor med fysisk adresse i Norge, stilles der krav om at du skal have en momsrepræsentant.

Håndteringen af moms
Efter momsregistreringen skal du benytte en separat faktura nummerserie for Norge, der skal specificeres norsk moms på dine fakturaer og du skal angive moms repræsentantens navn, adresse og org. nr samtidigt skal du tilføje konti for norsk indgående- og udgående moms på din kontoplan.

Skattedeklaration
Hver anden måned skal du efter din etablering skal du fremstille en skatteredegørelse.

Toldkredit og tolddokumenter
Vi har oplevet et par gange at det norske toldvæsen kræver bankgaranti svarende til minimum 2 måneders indførselsafgifter (toldomkostninger & indførsels moms). Efter du har fået told kreditten, kan du enkelt indføre varer til Norge, og den enkleste måde at gøre dette på er, at sende varerne som bulk shipping (på palle). Således skal du bare fremstille en samlefaktura for hver fortoldning.

Levering
De norske forbrugere vælger selv, hvordan de vil have deres varer leveret. Gennem et samarbejde med en logistikpartner, kan du tilbyde dine kunder flere forskellige leverings alternativer, f.eks. hjemmelevering eller levering til postboks, til et valgfrit udleveringssted eller en selvbetjeningsautomat. Det er ekstremt vigtigt at kunderne selv vælger den løsning, der passer bedst!

• Økologiske spørgsmål

• ekspansion