Axiell-priset till bästa B&I-uppsats 2015

Den 24 september är det prisutdelning i Göteborg! Då uppmärksammas uppsatser inom Biblioteks- och informationsvetenskap, skrivna av studenter vid Borås högskola. Bakom priset står Axiell, ett av Europas ledande IT-företag som utvecklar och levererar system och tjänster för bibliotek, arkiv, museer och skola. Juryn representeras av högskolan, biblioteksprofessionen samt Axiell. Prisutdelningen sker kl 17.30 på Biblioteks- och berättarscenen, Kultur i Väst, Bokmässan i Göteborg.

Varför ger Axiell ett pris till bästa B&I-uppsats?

Axiell är i frontlinjen vad gäller IT-lösningar för ABM-sektorn (arkiv, bibliotek och museer). Vi utvecklar våra tjänster i nära samarbete med våra kunder. För att ligga steget före håller vi en ständig dialog med branschen, vilket också innefattar utbildningarna inom ABM-fältet.

­–Vi ser att studenterna tillför nya idéer och blickar framåt när det gäller det biblioteks- och informationsvetenskapliga området. Detta vill vi uppmuntra och Axiellpriset till bästa B&I-uppsats är tänkt som en stimulans att utveckla idéer och tänka framtidsorienterat i frågor som rör biblioteksområdet, säger Maria Kleiman, VD Axiell Sverige AB.

Vad uppmärksammas i priset?

Juryn har haft följande bedömningsgrund för uppsatserna;
Framtidsorienterad välskriven uppsats av god kvalitet där teori och praktik samspelar väl och som är av allmänt intresse för biblioteksutveckling.För att kunna nomineras måste uppsatsen vara examinerad. Årets pris uppmärksammar uppsatser (kandidat, master och magister) examinerade under perioden 1/8-2014 till 30/7-2015.

Vilka är de nominerade?

Juryn har fått in förslag från handledare och examinatorer vid Bibliotekshögskolan i Borås. Bland förslagen gick fyra nominerade uppsatser vidare och bland dem är vinnare utsedd som presenteras vid prisutdelningen den 24 september. Följande uppsatser nominerades:

Felicia Dahlqvist och Malin Christina Fredriksson, kandidatuppsats

Åtta gymnasiebibliotekariers syn på MIK

Uppsatsen lyfter fram det aktuella begreppet medie- och informationskunnighet och ställer frågan om hur denna ”innovation” mottagits av svenska gymnasiebibliotekarier. Genom en intervjustudie kan författarna konstatera att uppfattningarna går isär angående vad MIK-begreppet tillför det etablerade arbetet för informationskompetens. Kanske finns här en potential för närmare samarbeten mellan bibliotekarier och lärare…

Marcus Hammargren, kandidatuppsats

E-böcker och förändring på högskole- och universitetsbibliotek: En studie av hur e-boken har påverkat bibliotekariens arbetsuppgifter samt hur den här förändringsprocessen har uppfattats

Uppsatsen visar hur e-boken vunnit mark på svenska forskningsbibliotek och hur detta påverkar arbetsuppgifter som inköp, katalogisering, cirkulation och referenssamtal. Intervjuade högskolebibliotekarier vittnar om att nya arbetsuppgifter tillkommit med e-boken och att nya kompetenskrav följer med dem, t.ex. ifråga om tekniskt, juridiskt och språkligt kunnande. Hur möter vi den utmaningen?

Ann-Christin Karlén Gramming, magisteruppsats

Företagsbibliotekariers identitet, kompetens och professionsutveckling: Exemplet Astra Zeneca

Uppsatsen tar ett ambitiöst grepp på en yrkesgrupp som sällan står i centrum för biblioteksfältets debatt och forskning. Bibliotekarierna vid ett större företagsbibliotek ger uttryck för en stark professionell identitet även om yrkestitlarna varierar. De egenskaper som bibliotekarierna själva värderar högst är noggrannhet, öppenhet och nyfikenhet, och behovet av såväl marknadsföring som pedagogisk kompetens är stort.

Tina Åhman Billing, kandidatuppsats

Meröppet = merarbete? Om bibliotekariers förändrade arbetsinnehåll, kompetenskrav och yrkesroll på det meröppna biblioteket

Uppsatsen fokuserar på det heta ämnet ”meröppet” på kommunala bibliotek. Den empiriska undersökningen tar bibliotekariernas professionella perspektiv och belyser såväl möjligheter som svårigheter med arbetsmodellen. Förändringarna i bibliotekariernas uppgifter och roller är kanske inte uppenbara från början, men analysen visar på nya arbetssätt och relationer till bibliotekens användare.

Välkomna till prisutdelning den 24 september, kl. 17.30
Biblioteks- och berättarscenen, Kultur i Väst, Bokmässan, Göteborg!

Axiell Sverige är en helhetsleverantör av system och lösningar för bibliotek i Sverige.

Vi ingår i koncernen Axiell Group som utvecklar, i nära samarbete med kunderna, tekniskt avancerade och innovativa lösningar till bibliotek, skolor, arkiv, museer och offentliga myndigheter. Över 1000 biblioteksorganisationer med flera tusen bibliotek använder Axiells bibliotekssystem och Axiell Arena, verktyget för det virtuella biblioteket. Axiells system för arkiv och museum används av över 2600 kunder i världen. Mer än 3 000 skolor använder Axiells system. Axiell Group, med huvudkontor i Lund, har 260 medarbetare och kontor i Sverige, Australien, Danmark, Finland, Kanada, Nederländerna, Nya Zeeland, Storbritannien, Tyskland och USA. Tillsammans utgör vi ett av världens största företag inom dessa sektorer.

Läs mer om oss och våra produkter på den svenska marknaden http://www.axiell.se/

• Culture

• biblioteksvetenskap