Axiell Education stärker upp Swedish EdTech Industry

Swedish EdTech Industry är en nystartad branschorganisation som samlar de företag som verkar inom edtech i Sverige och syftet är att driva frågor för en kvalitativ digitalisering av det svenska utbildningssystemet. Axiell Education har en stor kompetens gällande digitaliseringsfrågor, utbildningsstandarder och IT-lösningar och för oss är det självklart att bidra till digitaliseringen av den svenska utbildningssektorn.

En bransch i snabb tillväxt

I Sverige är edtech en miljardmarknad som växer och tillväxttakten förväntas bli än högre de närmsta åren. Globalt är edtech en av de fem snabbast växande marknaderna. De befintliga stora aktörerna vidareutvecklar sina digitala lösningar, samtidigt som antalet nya bolag inom området växer snabbt. Den nystartade branschorganisationen är först med att renodlat fokusera på de bolag som levererar tjänster och produkter kopplade till utbildning, en stor och bred sektor.

Utbildningssystemet befinner sig i början av sin digitaliseringsresa och ett av branschföreningens syften är att verka för att det svenska utbildningsystemet blir världsledande på att utnyttja digitaliseringens möjligheter och effekter.

- Det finns en stor kompetens i nätverket och vi ser fram emot att driva frågor som ökar tillgängligheten och kvalitén inom den svenska utbildningssektorn, säger Cecilia von Schedvin, marknadsansvarig Axiell Education.

- Att vi företag som jobbar mot skola och utbildning möts och driver frågor tillsammans är viktigt och utvecklande både för oss som företag men också för utbildningssektorn som helhet, fortsätter Cecilia von Schedvin.

“Precis vad som behövs!”

Initiativet är efterlängtat, svensk edtech befinner sig i ett momentum och det har saknats ett forum för att bygga ett starkt nätverk mellan etablerade bolag, startups, investerare och utbildningssektorn, menar Jannie Jeppesen, VD Swedish Edtech Industry. Vi vet att en framgångsfaktor för innovation och tillväxt i nya branscher är just starka nätverk både nationellt och internationellt. Det skall bli vansinnigt spännande att få vara med och skapa förutsättningar för att Sverige skall bli ledande inom edtech, både kring att utnyttja digitaliseringens möjligheter i utbildningssektorn, men också som en framtida exportbransch, avslutar hon.

Läs mer om Swedish EdTech Industry http://swedishedtechindustry.se

Axiell Group Axiell utvecklar, i nära samarbete med kunder i över 55 länder, tekniskt avancerade och innovativa lösningar till bibliotek, skolor, arkiv, museer och offentliga myndigheter. Över

3 000 biblioteksorganisationer med flera tusen bibliotek använder Axiells bibliotekssystem och Axiell Arena, verktyget för det virtuella biblioteket. Axiells system för arkiv och muséer används av över 3 400 kunder i världen. Mer än 3 000 skolor använder Axiells system. Axiell Group, med huvudkontor i Lund, har 310 medarbetare som arbetar från 26 kontor i Sverige, Abu Dhabi, Australien, Danmark, Finland, Frankrike, Kanada, Nederländerna, Nya Zeeland, Storbritannien, Tyskland och USA. Tillsammans utgör vi ett av världens största företag inom dessa sektorer.

To find out more about us and our products, please visit http://www.axiell.com

Eva Houltzén

BA MD Axiell Education & Media Education & Media +46 70-690 22 67