Axiell rekryterar ny verksamhetschef för tre bibliotek i Nacka

Jenny Poncin är utsedd till ny verksamhetschef för Axiell med uppdrag att bland annat utveckla de tre bibliotek i Nacka som från januari 2019 kommer att drivas av företaget.

Med en mycket relevant branscherfarenhet kliver Jenny Poncin in för att ta över ansvaret för Axiells tre bibliotek i Nacka kommun. Rekryteringen innebär en viktig investering i verksamheten. Närmast kommer Jenny från Svensk Biblioteksförening där hon jobbat med utvecklingsfrågor och verksamhetsstrategier.

– Vi är mycket glada att få välkomna Jenny till oss. Rekryteringen är ett led i vår satsning i Axiell Services och säkerställer att vi implementerar vår vision för en innovativ verksamhet som är läsfrämjande och ger alla möjlighet till ett livslångt lärande, säger Joel Sommerfeldt, VD Axiell. Som företag arbetar vi med innovation, digitalisering och utveckling för kultursektorn. Vi tror att biblioteken kommer fortsätta att vara lokalsamhällets mötesplats för att inhämta nya läsupplevelser, fortsätter Joel Sommerfeldt.

Axiells ambition är att tillsammans med personalen, bibliotekarierna och i överenskommelse med kommunen skapa en världsledande nivå på folkbiblioteken i Nacka. Satsningen i Nacka startar i januari 2019.

– Det som lockar mig är att få vara med och utveckla och driva en ny verksamhet inom Axiell och att få göra detta tillsammans med tre väl etablerade bibliotek i Nacka. Jag är mycket glad att få leda detta arbete, säger Jenny Poncin.

Jenny har tidigare bland annat varit en viktig del i uppbyggnaden av ett nytt bibliotek i Kista, som fått flera utmärkelser och attraherat fler besökare. En viktig beståndsdel i Jennys framtidsvision som hon delar med Axiell och biblioteken i Nacka är samarbetet med lokalborna.

– Bibliotek handlar om mötet mellan böcker, information, teknik och människor i olika stadier av livet. När det handlar om att utveckla en verksamhet vill jag göra det tillsammans med Nackaborna och inte för dessa, säger Jenny.

Jenny Poncin tillträder sin nya tjänst hos Axiell den 6 november.

• axiell
  • bibliotek

Axiell erbjuder bibliotek, skolor, arkiv, museer och myndigheter tekniskt avancerade och innovativa IT-lösningar som utvecklats i nära samarbete med kunder i 55 länder. Mer än 3000 bibliotek och tusentals filialer använder ett av Axiells bibliotekssystem och Axiell Arena, verktyget för det digitala biblioteket. Systemen för arkiv, bibliotek och museer används av över 3400 kulturinstitutioner över hela världen och dessutom använder fler än 3000 skolor Axiells skolsystem. Axiell Group, med huvudkontor i Lund, har fler än 300 anställda baserat på 26 kontor i Sverige, Australien, Abu Dhabi, Kanada, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Nya Zeeland, Storbritannien och USA. Tillsammans utgör vi en av världens största företag inom vår sektor. För mer information om oss och våra produkter, besök www.axiell.se .

Joel Sommerfeldt

Press contact President & CEO Axiell Group AB +46 46-270 04 00