Stort intresse för Axiells digitala SkolArena

- Nu erbjuds 5000 elever ett mer källkritiskt lärande i Östersund

Intresset för Axiells SkolArena har ökat snabbt sedan det lanserades för ett drygt år sedan. Idag används det av inte mindre än 300 skolor.

Östersunds kommun blir den 15:e kommunen som satsar på verktyget. Över 5000 elever och pedagoger i Östersunds grundskola kommer under hösten att få tillgång till Axiell SkolArena – ett digitalt verktyg som underlättar för såväl pedagoger som elever att hitta, ordna och dela pedagogiskt material.

- Vi ser hur användningen av biblioteksmedia ökar inom skolan. Elever och pedagoger använder sig alltmer av digitala resurser som databaser, webbsidor, e-böcker, webbtidningar och sociala medier i lärandet. Och här blir Axiells SkolArena, tillsammans med lokal bibliotekskompetens, viktiga redskap i arbetet för att strukturera och lyfta fram resurser som annars kan vara svåra att hitta i allt digitalt brus, säger Peter Stöök på Axiell Education & Media.

SkolArena är uppbyggd som en samlingsplats för pedagogiska resurser på webben. Utgångspunkten är det lokala skolbiblioteket. Företaget Axiell, som ligger bakom verktyget, har arbetat fram tjänsten i nära samarbete med pedagoger runt om i landet – ett utvecklingsarbete som startade redan 2011.

Axiell står för tekniken och strukturen bakom SkolArena, men skolan bestämmer själv vilka digitala och pedagogiska resurser man vill lyfta fram på webbplatsen. På Östersunds SkolArena samlas allt från kommunens biblioteksutbud till lokala tidningar, kartor, uppslagsverk, forskningsrön, filmer och utvalda databaser. Att ha allt samlat på ett ställe underlättar när eleverna söker information i lärandet. Men SkolArena gör det också möjligt för eleverna att publicera egna uppsatser och till och med e-böcker, så att andra på skolan kan ta del av material som andra redan samlat in.

Mattias Olsson är utvecklare inom Barn- och utbildningsförvaltningen i kommunen:

- Vi behöver ett verktyg för att öka tillgängligheten till elektroniskt material, till bibliotekets tjänster och även göra databaser vi har inom kommunen tillgängliga för skolan. Dessutom vill vi öka möjligheterna till ett källkritiskt förhållningssätt bland våra elever genom att kunna söka information från en rad olika källor. Axiells SkolArena är ett verktyg som kan hjälpa oss med det, säger han.

Axiell SkolArena är även ett viktigt verktyg för pedagogerna. Här samlas alla pedagogiska resurser på ett ställe. Systemet gör det enkelt att dela material och inspirera varandra med samlingar av resurser indelade utifrån t.ex. teman eller skolämnen. Dessutom är det tillgängligt vart man än är – det enda som behövs är en dator eller läsplatta.

Axiells SkolArena kommer att lanseras på Östersunds skolor under hösten och tas i bruk succesivt allteftersom tjänsten byggs ut. Exempel på andra kommuner som redan lyft in SkolArena i undervisningen är Falkenberg, Gislaved, Jönköping, Kungälv, Linköping, Mölndals stad och Nynäshamn.

För ytterligare information, kontakta:

Peter Stöök, Axiell Education & Media

peter.stook@axiell.com
mobil: 0736-82 68 85

Mattias Olsson, utvecklare inom Barn- och utbildningsförvaltningen i Östersunds kommun.
mattias.a.olsson@ostersund.se

Axiell serves libraries, schools, archives, museums and authorities with technically advanced and innovative solutions developed in close cooperation with its customers. More than 1000 library organisations with thousands of branches use an Axiell library management system and Axiell Arena, a tool for the virtual library. The systems for archives and museums, are used by over 2600 archives and museums over the world. More than 3000 schools use an Axiell system. The Axiell Group, with its Headquarter based in Lund has more than 260 employees, has offices in Sweden, Australia, Canada, Denmark, Finland, Germany, the Netherlands, New Zealand, the UK and in the USA. Together, we form the one of the world’s largest companies in these sectors.

To find out more about us and our products, please visit  www.axiell.com

Eva Houltzén

BA MD Axiell Education & Media Education & Media +46 70-690 22 67