Sony breidt FS-reeks uit met nieuwe FS7 II-camcorder

Sony breidt de FS- reeks uit met de nieuweFS7 II camcorder. Het nieuwe model bouwt voort op de oorspronkelijke sterke punten van de FS7, met de toevoeging van geavanceerde functies zoals Electronic Variable ND-technologie, een E-vatting met hendelslot en een nieuw mechanisch design om de camcorder sneller en gemakkelijker te gebruiken.
De nieuwe FS7 II biedt professionals een scala aan creatieve tools, met nieuwe functies die gebaseerd zijn op de feedback van eindgebruikers.

De FS7 II-camcorder is ontworpen voor het maken van lange opnames en productietoepassingen, in het bijzonder documentaires en independent films. De FS7 II kan opnamen maken in BT2020-kleurruimte, wat hem ideaal maakt voor 4K broadcast-producties.

Electronic Variable ND-technologie

Het Electronic Variable ND-filtersysteem zorgt samen met de grote sensor voor een betere belichtingsregeling en kan in de vooraf ingestelde of variabele bedrijfsstanden werken. Aan de hand van de Variable ND-stand (helder bereik van + 2~7 stops, in stappen tot 1/128 met een naadloze overgang) kan de gebruiker de dichtheid van het ND-filter aanpassen tijdens het maken van opnamen en naadloos schakelen tussen stappen. Dit zorgt ook voor een optimale weergave van bewegingen door de gewenste sluitertijd vast te houden.

De uitgebreide ND-werking van de camera staat een fijne belichtingsafstelling toe via irisbesturing om de scherptediepte in te stellen.

De camera kan belichtingsvariaties wegens irisbesturing compenseren en tegelijkertijd de scherptediepte aanpassen. Gebruikers kunnen de belichting wijzigen, terwijl hetzelfde bokeh-effect behouden blijft, in veranderende opname- of lichtomstandigheden.

Met de vooraf ingestelde stand kunnen gebruikers drie ND-instellingen toewijzen aan het filterdraaiwiel, wat nuttig is om het meest gepaste filtratiebereik te selecteren voor bv. veranderende lichtomstandigheden. De automatische ND-stand is ook beschikbaar, waarmee de belichting op een vast niveau kan worden gehouden, terwijl de scherptediepte kan worden afgesteld via irisbesturing.

E-vatting (met hendelslot) voor het maken van professionele opnamen

De E-vatting (met hendelslot) van de FS7 II staat gebruikers toe om van objectief te wisselen door aan de sluitring te draaien, in plaats van aan het objectief zelf. Dit betekent dat het ondersteuningsgerief van objectieven in de meeste gevallen niet hoeft te worden verwijderd en er zo tijd wordt bespaard tijdens een productie. De nieuwe E-vatting is ontworpen voor verschillende toepassingen en is geschikt voor alle bestaande E-vattingobjectieven op de markt en andere vattingobjectieven met een adapter. De nieuwe FS7 II-camcorder ondersteunt bijvoorbeeld ook het Sony α Mount System, wat meer dan 70 objectieven omvat.

Verbeteringen aan het mechanisch design

Net als zijn tegenhangers uit de FS-reeks – de modellen FS7 en FS5 – kreeg de nieuwe FS7 II enkele updates wat betreft design.

Dankzij het mechanische design van de FS II kunnen gebruikers onderweg de opstelling en bediening van de camera aanpassen. Zo is er bijvoorbeeld geen gereedschap nodig om de positie van de Smart Grip of beeldzoeker af te stellen.

Het afneembare beeldzoeker oculair, dat voorzien is van een uitklapbare kap, biedt een stabiliserend contactpunt bij het maken van opnamen vanuit de hand. Duurzame staven met dwarsdoorsnede en hendel klemmen op het lcd-scherm en de camerabehuizing bieden een eenvoudige en nauwkeurige VF-afstelling.

Nieuw Sony 18-110mm Sony G-objectief

Sony lanceerde eveneens een nieuw 35mm-objectief met E-vatting, dat speciaal is ontworpen voor de productie van documentaires en films.

Het nieuwe objectief, model E PZ 18-110mm F4 G OSS, dekt de sensoren Super35mm en APS-C. Het compacte en lichte -- 1,1 kg -- objectief met een scherpstelbereik van 18 tot 110 (6x zoom), maakt gebruik van een gloednieuw mechanisch/servo-zoom verwisselbaar systeem. Hierdoor is het mogelijk om snapzooms te gebruiken, terwijl het vertragingen volledig uitsluit. Het scherpstelbereik is geoptimaliseerd voor de Super 35- en APS-C-sensoren.

Het objectief is compatibel met Sony α Mount System-camera's, waaronder de α7-reeks camera's met verwisselbare objectieven en professionele Super 35mm 4K-camcorders zoals de FS7 of FS5. Het is niet alleen geschikt voor stilstaande beelden, maar ook voor bewegende beelden. Filmmakers zullen de creatieve mogelijkheden van het objectief zeker weten te waarderen.

Het objectief heeft het SMO-design (Smooth Motion Optics) van Sony, dat is ontwikkeld om het meeste uit video-opnamen te halen. Dit objectiefdesign elimineert ongewenste elementen en effecten die het nemen van foto's niet beïnvloeden, maar het nut van een objectief bij het maken van video-opnamen ernstig kunnen beperken, zoals:

• Ramping: F-stop vermindert geleidelijk aan bij het sterk inzoomen
• Focus niet vastgehouden tijdens zoomen
• Ademen (beeldhoekvariatie tijdens scherpstelling)
• Optische-asverschuiving (beeld beweegt in het frame tijdens het zoomen)

XQD-kaarten

De FS7 II ondersteunt het XQD-geheugenkaartformaat, ontworpen voor de registratie en overdracht van bestanden met een grote bandbreedte en hoge resolutie. De nieuwste XQD-kaart van Sony, QD-G256E-- met een capaciteit van 256 GB -- staat een opnametijd van ongeveer 45 minuten aan 4K 60P en 3,5 uur aan 2K 30P toe. In combinatie met een leessnelheid van 440MB/s en schrijfsnelheid van 400MB/s kunnen gebruikers langer opnamen maken zonder van mediakaart te wisselen.

De FS7 II zal naar verwachting verkrijgbaar zijn in januari 2017.

- PXW-FS7M2 €11,200 (body only)

- PXW-FS7M2K €14,600 (with default lens)

• a7sii
  • camera and camcorders