Vier Belgische fotografen genomineerd voor de Sony World Photography Awards 2016

Vandaag worden vier Belgische fotografen bekendgemaakt op de shortlist voor 's werelds grootste fotografiewedstrijd, de Sony World Photography Awards.Twee genomineerde met een foto’s in de wedstrijd voor professionele fotografen en twee met een enkele foto in de open wedstrijd.

Het aantal inzendingen uit België nam toe met meer dan 107% in vergelijking met 2015 en de fotografen werden geselecteerd uit het recordaantal van 230.103 inzendingen uit 186 landen. Het totale aantal inzendingen voor de Sony World Photography Awards sinds de lancering in 2007 bedraagt vandaag meer dan een miljoen foto’s.

De deelnemers op de shortlist nemen het tegen elkaar op voor winst in hun categorie en voor de titels Iris d'Or en Open Photographer of the Year, plus een gedeelte van de $30.000 (USD) aan prijzengeld. De winnaars worden bekendgemaakt tijdens een gala-avond in Londen op 21 april. Het werk van de fotografen zal in Londen ook te zien zijn als deel van de Sony World Photography Awards 2016-tentoonstelling in april en mei, en wordt bovendien gepubliceerd in editie 2016 van het Sony World Photography Awards-boek.

De volgende fotografen werden door een jury van experts (volledige lijst hier) geselecteerd voor de shortlist:

• Maroesjka Lavigne, categorie Professional Landscape
  • Annick Donkers, categorie Professional Sport
  • Petra Van Borm, categorie Open Split Second
  • Dennis Vandermeersch, categorie Open Nature & Wildlife

Verder staat op de shortlist ook fotograaf Kumi Oguro, die geboren werd in Japan, maar al geruime tijd in Antwerpen woont en geselecteerd is in de categorie Professional Staged met de foto ‘Hester.

De vier Belgische fotografen op de shortlist werden geselecteerd uit duizenden inzendingen. Dit gebeurde op basis van hun origineel fotografisch verhaal en de technieken die ze gebruikten om verschillende aspecten te belichten.

Door gebruik te maken van kunstzinnige panoramafoto's en close-ups legt de fotografe Maroesjka Lavigne de elegantie bloot van de Namibische woestijn in de foto ‘Land of Nothingness’in de categorie Professional Environment.

Over haar nominatie zegt Maroesjka Lavigne: ‘Ik ben enorm verheugd dat ik de kans krijg mijn kijk op de wereld te met wat ik het liefste doe. Ik hoop dat mijn beelden de kijker even meevoeren uit zijn dagelijkse werkelijkheid en hem de schoonheid laten zien van deze desolate landschappen.’

Ook ‘Lucha Libre Extrema’ van Annick Donkers is genomineerd in de categorie Sport. Met zijn documentaire benadering van de Mexicaanse worstelcultuur. Annick woont momenteel in Mexico en laat met haar foto de maatschappelijke waarden van dit type worstelen zien.

Haar reactie: “Het belangrijkste voor mij is dat ik mijn intuïtie volg, ongeacht wat mensen zeggen. Ik ben altijd mijn eigen weg gegaan, en hoewel het een lange en moeilijke weg was, toont deze nominatie voor de Sony World Photography Awards dat het juiste keuze was. Ik ben bijzonder trots op mezelf.

Sport en natuur waren ook in de open categorieën sterk aanwezig, met de onderwaterfoto's ‘Croc In Black and White’van Dennis Vandermeersch en de triatlontraining in ‘1,2,3 set’ van de op de Canarische Eilanden gevestigde Petra Van Borm.

De Sony World Photography Awards belonen en bekronen 's werelds beste fotografen van het afgelopen jaar. De awards trekken fotografen aan van elk niveau en omvatten vier wedstrijden: Professional, Open, Youth en Student. Meer informatie over de awards vindt u op www.worldphoto.org.

Scott Gray, CEO van de World Photography Organisation en organisator van de awards, zei: "Wij zijn erg enthousiast over de keuzes van onze juryleden dit jaar. Ondanks het toegenomen aantal fotografen en het aantal beelden dat beoordeeld moet worden, hebben we veel krachtige foto’s gezien in alle categorieën. Het is geweldig dat dit medium zoveel diversiteit kan bieden."

• De foto’s op de shortlist kunnen gedownload worden op press.worldphoto.org.
  • Voor sociale media: gebruik #SWPA en tag @WorldPhotoOrg

Voor interviews en meer informatie kunt u contact opnemen met:

Jill Cotton, Senior Press Manager / Kristine Bjørge, PR Managerpress@worldphoto.org / +44 (0) 20 7886 3043

Over de World Photography Organisation
De World Photography Organisation is een instituut waar fotografie als kunst wordt erkend. De World Photography Organisation werkt samen met professionele fotografen, amateurfotografen en fotografiestudenten en biedt een mondiaal platform voor de volledige fotografiesector. Hiermee wil de organisatie de discussie over het betreffende onderwerp naar een hoger niveau te brengen en tevens de bekendheid en waardering van deze kunstvorm te vergroten. De World Photography Organisation organiseert diverse openbare evenementen, waaronder de Sony World Photography Awards, 's werelds grootste fotografiewedstrijd, het World Photography Organisation Student Focus Programme, dat de volgende generatie fotografen inspireert, Photo Shanghai, de belangrijkste kunstbeurs gewijd aan fotografie in de regio Azië/Stille Oceaan, en Photo San Francisco, de nieuwe Amerikaanse internationale kunstbeurs voor hedendaagse fotografie. Meer informatie vindt u op www.worldphoto.org

Over Somerset House

Somerset House vormt een uniek element uit de Londense culturele scene. Het is een historisch gebouw waar origineel werk tot leven komt. Al van bij zijn ontstaan in de 18e eeuw was Somerset House als centrum voor debat en discussie. Vandaag is Somerset House een culturele bestemming die men bij een bezoek aan London niet mag overslaan. Sinds de opening in 2000 ontwikkelde Somerset House een opmerkelijk openluchtprogramma met onder meer een ijsbaan, concerten, filmvertoningen en uiteenlopende tentoonstellingen. Somerset House is de thuishaven voor de grootste gemeenschap van creatieve organisaties in het centrum van Londen. Onder meer The Courtauld Institute of Art, King’s College London Cultural Institute en meer dan 100 creatieve ondernemingen huizen er. Jaarlijks krijgt Somerset House ongeveer 2,5 miljoen bezoekers over de vloer.

Sony Corporation is wereldwijd vooraanstaand fabrikant van audio, video, game, communicatie- en informatietechnologieproducten voor de consumenten- en zakelijke markt. Met haar muziek-, beeld-, computerentertainment en online toepassingen heeft Sony de mogelijkheid om wereldwijd een voortrekkersrol te vervullen op het gebied van elektronica en entertainment. Sony rapporteerde een samengesteld verkoopresultaat van ongeveer 68 miljard dollar in het afgelopen fiscale boekjaar, dat eindigde op 31 maart 2015. Meer informatie op de Sony Global Web Site: www.sony.net