Blog post -

Världespremiär på FORMEX - Tove Jansson 100 år 2014

Med anledning av att det 2014 är hundra år sedan den finländska författarinnan, konstnären och Mumintrollmamman Tove Jansson föddes produceras en jubileumsutställning till hennes ära. Utställningen, som är ett samarbete mellan Bull´s Licensing, MOOMIN Characters OY och utvalda licenstagare kommer, efter att ha haft sin premiär under FORMEX 15-18 augusti, att färdas vida kring. Det är inredningsarkitekten Frida Wanselius (känd från bl a TV-programmen Roomservice och Äntligen Hemma) som står för formgivningen:

– Utställningen visar Tove Jansson som den speciella människa hon var. Så kreativ. Hon både skrev, målade, ritade och tecknande, säger utställningens skapare med fullt av beundran i rösten.

Tove Jansson gick bort 2001 så hon och Frida hann aldrig träffas.

– Men jag har fått en privat visning av hennes ateljé i Helsingfors. Den är inte öppen för allmänheten utan det var brorsdottern Sophia som visade mig runt. Där hämtade jag mycket inspiration. Utställningen består av tre delar: en ska just föreställa Tove Janssons ateljé, en del är hennes sagovärld och den tredje delen bär en litterär prägel. Tove var väldigt mån om att medvetandegöra litteraturen för barn så en del av intäkterna från de sålda produkterna går till UNICEF:s arbete med att främja barns läsande och skrivande runt om i världen.

I gästutställningen visas jubileumsprodukter som ska inspirera besökarna att se möjligheterna med Mumin som inredningsdetalj.

– Sagofigurer som attraherar både barn och vuxna. Det nya är att MOOMIN Characters nu tar ett kliv in i den högre nordiska designen med god kvalitet och modernt tilltal, förklarar Frida Wanselius. Produkterna är framtagna av företag som Ittala, Le Klint, Martinex, Rabén & Sjögren och Muuria med flera.

Är du själv ett stort fan?

– Ja, Tove Jansson var en fantastisk konstnär. Hon har ju inte bara skapat Mumintrollen utan även författat många andra böcker som blivit översatta till flera språk.

Om du tillhört Muminfamiljen; vilket troll hade du då varit?

– Too-ticki. Hon hade ett bra motto. I boken Trollvinter säger hon: ”Allting är mycket osäkert och det gör mig lugn”…

• formex

Jeanette Eklund