Press release -

Det norske ikonet MARIUS® signerer lisensavtale for hele verden med ny agent: Rights & Brands

Rights & Brands tar over som lisensagent for MARIUS®. Avtalen gjelder for lisensprodukter med det kjente MARIUS®-mønsteret© i hele verden. Bulls Licensing har i oppgave å styre den operasjonelle virksomheten for Rights & Brands.

I 2018 feirer MARIUS®-mønsteret© 65 år. MARIUS®-mønsteret© er det mest håndstrikkede mønsteret i Norge og regnes som et norsk ikon. Mønsteret ble designet av Unn Søiland Dale (1926-2002) og håndstrikk-oppskriften ble solgt til Sandnes Ullvarefabrikk (nå SandnesGarn) i 1954. SandnesGarn har den dag i dag enerett på salg av håndstrikkmønsteret. MARIUS® er et beskyttet varemerke og det er Rights & Brands som sammen med Vigdis Yran Dale, som sitter på produksjonsrettighetene via selskapet Marius of Norway, skal forvalte eksisterende avtaler og jobbe frem nye og spennende lisensprodukter i hele verden.

MARIUS® har i dag 25 lisenstakere i Norge og det finnes over 100 flotte MARIUS®-produkter. En oversikt over disse, som inkluderer blant annet ullklær fra Rauma, sengetøy fra Høie, dresser fra OnePiece og kjøkkenutstyr fra EyePOC og CACAS finnes her: https://www.marius.no/marius-shop-indeks

Bulls Licensing har mer enn 80 års erfaring med blant annet merkevarelisensiering. Bulls Licensing har kontorer i Norden, Europa, Tyskland, Polen, Ukraina og Estland og omsetter for 25 mill USD. Bulls Licensing har også sub-agenter på markeder som UK, Japan, Korea og Frankrike. I dag jobber Bulls Licensing med ca. 500 firmaer som produserer lisensprodukter.

"Vi er så stolte over å få jobbe med det ikoniske MARIUS®-varemerket. For oss er MARIUS® noe av det aller beste innen norsk design, og vi tror at det finnes et stort potensiale også utenfor Norden. Dette gleder vi oss til å utforske videre samme med Vigdis," sier Gustav Melin, Licensing Director på Bulls Licensing.

Vigdis Yran Dale, datter av Unn Søiland Dale og daglig leder i Marius of Norway AS sier om samarbeidet: "Jeg har bygget opp denne Marius-produktmerkevaren de siste 10 årene, basert på min mors Marius-design fra 1953. Det har vokst veldig i Norge, og nå blitt for mye for meg å fortsette alene. Derfor har jeg overlatt videre produktforvaltning til Rights & Brands och Bulls Licensing, som jeg oppfatter som de dyktigste i norden. Alt er fortsatt norskeiet, og jeg gleder meg til at de med sin profesjonalitet kan ta dette videre ut i verden, som det norske ikonet det er. Spennende nye tider."

Besøk MARIUS® på Oslo Design Fair onsdag 30. august til og med lørdag 2. september på monter D01:23. Her vil vi presentere en rekke av MARIUS®-lisensproduktene.

Har du spørsmål, ta kontakt med Kristin Tjulander på branddirector@marius.no og telefon +46 70 763 28 72. Vi kan møte presse på Oslo Design Fair, men avtaler helst tidspunkt på forhånd.

About Bulls Licensing

Bulls Licensing is the pioneering agency for licensing and editorial content in Scandinavia. We connect brands for higher awareness and sales performance in a global arena. With a worldwide network of sub-agents and over 600 clients, our international knowledge and business capacity is there for you.

Hva er en MARIUS®-produktlisens?

En produktlisens gir deg rett til å bruke MARIUS® mønsteret på dine produkter, publikasjoner eller kampanjer. Lisensgiveren beholder eierskapet til opphavsretten, mens lisenstageren kjøper retten til å bruke varemerket på produkter og eller i kampanjer for en avtalt periode.

Gustav Melin

Licensing Director/ Head of International Licensing +46 73-36 42 929