Her er de største mobiltendenser, du skal holde øje med i 2017

Modulopbyggede mobiltelefoner, mere Virtual Reality og Augmented Reality bliver nogle af de største mobiltendenser i 2017. Mobileksperterne hos 3 har kigget i krystalkuglen og lister her de bedste og største tendenser, som kommer til at dominere det kommende år.

Mobiltelefonen vil fortsat udmærke sig ved innovation og konstant udvikling. Modulopbyggede mobiltelefoner er nok det største, vi har set på mobilfronten i meget lang tid og er noget, som vil være med til at sikre mobiltelefonens mulighed for nye anvendelser. Her i begyndelsen af det nye år har vi bedt vores Device afdeling, som er ansvarlig for mobiler, tablets og tilbehør, tage et kig i krystalkuglen og liste de seks vigtigste mobiltendenser, som forventes at slå bredt igennem hos mobilbrugerne i 2017.

1. Modulopbyggede mobiltelefoner

Bliver den største innovation på mobilfronten i lang tid. I løbet af 2017 bliver det mere og mere almindeligt at købe moduler til mobiltelefonen og dermed tilpasse den til eget behov, fx ved at tilføje et professionelt kamera, en projektor eller en stærkere højttaler. Eksempelvis kan Moto Z udvides med et Hasselblad-kamera. Og der er et kæmpe potentiale for mange flere forskellige moduler i fremtiden.

2. Virtual Reality på en bred front

Virtual Reality (VR) vil fortsat vokse og blive endnu større end i dag. En del fremtidsforskere tror, at VR kan forandre vores liv på samme drastiske måde, som smartphonen og computeren har gjort. I dag benyttes VR mest til spil og underholdning, men i fremtiden bliver teknologien også stor inden for sygepleje, kognitiv adfærdsterapi og uddannelse.

3. Augmented Reality

Augmented Reality (AR) trådte virkelig i karakter sidste sommer med Pokémon Go, hvor mobilbrugere over hele verden gik omkring og ledte efter visuelle figurer, som kun kunne ses på mobilskærmen. AR vil vokse hastigt, og flere aktører vil hoppe på toget. I det nye år kommer vi til at se nye apps, men også nye produkter, som fx Microsofts nye briller, Hololens.

4. Skarpere mobilskærme

Vi får også forbedret opløsning på kommende mobilskærme, hvilket vil give en endnu bedre oplevelse, når der ses film på mobilen. Sony Z5 Premium, som allerede kom på markedet i efteråret 2015, var den første mobil med 4K-skærm. I år kommer der flere mobiltelefoner med 4K-skærme, hvilket betyder, at man kan se film og billeder i utrolig høj kvalitet og med stor detaljerigdom. Hos 3 har vi valgt at have Huawei Mate 9 med 4K-skærm i sortiment.

5. Bedre kameraer i mobilen

Mobilkameraerne får større og større betydning og vil fortsat blive optimeret. Bedre mobilkameraer er også en vigtig forudsætning for, at oplevelsen og udviklingen inden for AR-teknologien bliver så god som muligt. Flere mobilproducenter arbejder nu sammen med kameraproducenter. To fine eksempler på den type samarbejde er Huawei og Leica og Moto Z og Hasselblad.

6. Nye mobilbrands

Vi vil formentlig se nye spillere på mobilmarkedet i løbet af 2017. Flere vil blive inspireret af Huawei, som har gjort store fremskridt som mobilproducent med Honor 8 og P9.