​3 ruller ind med forstærkning på Smukfest

Festivalfeberen når de ultimative højder, når Smukfest inviterer inden for i Bøgeskoven. Igen i år ruller teleselskabet 3 ind med ekstra udstyr. Otte master bliver placeret rundt på festivalen og skal sikre, at de glade gæster kan uploade billeder og surfe på nettet ligesom derhjemme.

Når Skanderborg Festival åbner pladsen, og omkring 50.000 forventningsfulde gæster indtager årets Smukfest, så har 3 sørget for et toptunet netværk. Forbruget i 2017 var rekordhøjt, da i alt 15,9 TB data blev brugt på festivalen, hvilket svarer til en uafbrudt HD-streaming af Netflix i 294 døgn.

”På sidste års Smukfest gik der 15,9 TB data igennem 3’ netværk, og forbruget på festivalen endte med at være 24 % højere end i 2016. Det kræver noget særligt af netværket – og vi forventer igen i år, at gæsterne sætter datarekord. Derfor rykker vi ind med en massiv netværksforstærkning. Vores master er placeret højt og lavt for at sikre den bedste dækning – langt oppe i trætoppe såvel som i skovbunden,” siger Stefan Ring Støhrmann, som er ansvarlig for 3’s netværk på Skanderborg Festival.

Smukfest har udstyr otte steder i skoven, hvoraf fire af de mobile master er placeret i træerne. Igen i år har 3 en ekstra mobil mast med, som skal placeres ved campingområdet ”Skovlunden”.

Billeder og venner er det vigtigste
Der er efterhånden ikke tvivl om, at mobilen er en selvskreven følgesvend, når danskerne indtager sommerens festivaler under åben himmel. En undersøgelse, Userneeds har foretaget for teleselskabet 3, viser, at mobilen især bruges til at uploade billeder og videoer på festivalerne. Her er en top 5-liste over, hvad festivalgængerne bruger mobilen mest til:

1. Filme eller tage billeder

2. Ringe til/skrive med venner på festivalen

3. Ringe til/skrive med personer uden for festivalen

4. Hold sig opdateret omkring nyheder, koncerter eller begivenheder på festivaler

5. Uploade/poste indhold på de sociale medier

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Userneeds for teleselskabet 3 i maj 2018. Der er repræsentativt indsamlet 1.004 interviews blandt danskere med en mobiltelefon i alderen 18-70 år, som har været på musikfestival inden for de seneste fem år.

Spørgsmålet lød således:

Hvilke af nedenstående bruger du din mobiltelefon til under en musikfestival? (Angiv op til 3 svar)
Uploade/poste indhold (billeder, video eller tekst) på sociale medier 22,0%
Filme eller tage billeder 54,4%
Datingapps 2,7%
Ringe til/skrive med venner der også er på festivalen 50,4%
Ringe til/skrive med nye bekendtskaber på festivalen 8,9%
Ringe til/skrive med personer uden for festivalen 43,5%
Læse nyheder og holde mig opdateret 17,2%
Arbejdsrelaterede formål (Mails, opkald, opgaver, etc.) 8,0%
Høre musik (evt. gennem højttaleranlæg) 7,7%
Se film/videoklip 3,3%