3’s kunder overgik datarekord på Smukfest

Der blev streamet musik og film og uploadet uendelige mængder data til de sociale medier fra dette års Smukfest. Teleselskabet 3’s kunder slog endnu en rekord i dataforbrug på festivalen og brugte tilsammen, hvad der svarer til én persons streaming af musik i 19 år. Brugen af sms faldt til gengæld med 44%.

Der var fuldt tryk på mobiltrafikken i Bøgeskoven under Smukfest i sidste uge. Siden festivalens start den 1. august er der gået 7,1 TB data gennem 3’s netværk. Dermed var forbruget 50% højere end sidste års rekord og svarer til uafbrudt streaming af musik på en tjeneste som Deezer i 19 år eller streaming af Netflix i 133 døgn.

3 var forberedt på, at kunderne på Smukfest ville slå sidste års rekord og havde derfor opgraderet og udbygget netværket på Smukfest med syv mobile master, hvoraf fire bestod af antenneanlæg, som var ophængt i Bøgeskovens træer for at være så tæt på brugerne som muligt.

God forbindelse gav rekordforbrugHos 3 er man godt tilfredse med den leverede dækning og kapacitet på festivalen og ser dette som en del af forklaringen på årets rekordforbrug.
”Når gæsterne mærker, at der er hul igennem på netværket, og de kan uploade og streame, så gør de det mere end ellers. Smukfest afholdes i et kuperet terræn med mange træer, og det er en dækningsmæssig udfordring, som vi tager op hvert år i et forsøg på til stadighed at forfine opsætningen af ekstra netværksudstyr under Smukfest. Og resultatet taler for sig selv, når man ser på det store mobilforbrug på festivalen”, siger Stefan Ring Støhrmann, netværksansvarlig hos 3.

FAKTA:Trafik i 3’s netværk på Smukfest 2015 i perioden 1. – 10. august 2015 kl. 08.00.

• 7,1 TB data hvilket svarer til 50% mere data i forhold til sidste års festival
    Forbruget svarer til én persons
    • uafbrudte streaming af Netflix i 133 døgn eller
    • uafbrudte musikstreaming på fx Deezer i 19 år
  • 490.500 talekald, hvilket er 13% flere end sidste år
  • 476.300 taleminutter, hvilket er 17% flere end sidste år
  • 395.100 sms’er, hvilket er 44% mindre end sidste år

Foto: Per Bille/Smukfest.

Kontakt Rikke Juul, Head of PR & Communications, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400.

• events