3 sikrer fremtidens net med IPv6

3’s kunder er som de første overgået til internetprotokollen IPv6, som er næste generations internetprotokol. I slutningen af november begyndte 3 at implementere og aktivere den nye protokol, og alle kunder kan forvente at være opgraderet i starten af 2018. Med denne implementering sikrer 3, at der i fremtiden er plads til ekstra mange devices i netværket.

Teleselskabet 3 er som den første danske mobiloperatør i gang med at fremtidssikre nettet til at understøtte 5G og Internet of Things ved at implementere IPv6 via Dual Stack. Det betyder, at 3’s kunder nu vil opleve en dynamisk overgang mellem IPv4 og IPv6, hvor telefonen eller computeren automatisk vil vælge den forbindelse, der er hurtigst. IPv6 protokollen tildeler kunder en offentlig IP-adresse og skal derfor ikke igennem en NAT-router ligesom ved IPv4. Det giver mulighed for langt flere IP-adresser, og dermed kan der være langt flere devices på netværket.

”Det traditionelle IPv4 system er ikke tilstrækkeligt i forhold til det behov, der er for IP-adresser, og man er i dag løbet tør for IPv4-adresser globalt. IPv4 er ikke designet til, at så mange forskellige devices skal kobles til internettet og have sin egen unikke IP-adresse. Man kan sammenligne det med at ville give alle mennesker på kloden et dansk personnummer - det ville ikke være muligt, da der simpelthen ikke er kombinationer nok i vores personnummersystem. De mulige adresser, man kan lave med IPv4, er omkring fire milliarder, hvor mulighederne for adresser med IPv6 er omkring 340 sekstillioner (3,4x10^38). 3 har nu implementeret Dual Stack, hvilket betyder, at vi nu både supportere IPv4 og IPv6 for vores kunder,”siger Kim Christensen, netværksdirektør hos 3.

Telefonen eller enheden vil automatisk slå over fra IPv4 til IPv6, så man vil som kunde ikke kunne mærke forskel på hvilken IP-adresse, man er på.

Disse telefoner understøtter IPv6:
iOS: iPhone 6 eller nyere (inklusiv iPhone SE)
Android: Telefoner med Android version 6 eller nyere
Windows Phone: Lumia 1520, Lumia 930, Lumia 830, Lumia 735, Lumia 730, Lumia 640, Lumia 540, Lumia 650, Lumia 435

Disse routere understøtter IPv6:Routere: B525, B315, B310,
MiFi routere: E5577C
USB modems: E3531, E3372h, E5186

Du kan teste, om du har IPv6 her: http://ipv6-test.com/

Læs mere om IPv6 her: https://support.3.dk/hc/da/articles/115005758765-3-implementerer-Dual-Stack-IPv6-

For yderligere information:

Kontakt Lotus Ankjær Hedebroe, PR & Communications, 3 Danmark, e-mail: Lotus.hedebroe@3.dk, mobil: 31 200 848.

Om 3:
3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 53 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk

3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 53 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor  AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk