75.000 danskere dropper fastnettet på et halvt år

På blot seks måneder har 10 procent af danske fastnetejere droppet den traditionelle fastnettelefon. Det viser den nye telestatistik for første halvår 2015, som Energistyrelsen offentliggør i dag. Nu udfordres fastnetteknologien imidlertid fra endnu en kant. I år opgraderer teleselskabet 3 nemlig mobilnetværket med nye teknologier, som bl.a. gør det muligt at foretage taleopkald via WiFi og 4G.

Ifølge Energistyrelsens nye telestatistik for første halvår af 2015, så er antallet af fastnetabonnementer i Danmark faldet med 10 procent i løbet af seks måneder. Samtidig er taletrafikken via fastnettet faldet 19, 2 procent, hvorimod den mobile taletrafik er steget med 4,9 procent fra 6.499 mio. minutter til 6.816 mio. minutter fra første halvår 2014 til første halvår 2015.

”Tallene fra Energistyrelsen viser, at mobilen er danskernes foretrukne kommunikationsmiddel. Udover sms, e-mail, sociale medier og diverse apps, så bruger vi også mobilen til de korte, hurtige opkald og de lange, hyggelige samtaler, der førhen var reserveret til fastnettelefonen. Smartphones giver os nemlig en helt anden fleksibilitet og mobilitet, der gør, at vi ikke længere er afhængige af tid og sted,” siger Morten Christiansen, CEO for 3 Danmark.

Nye teknologier udfordrer fastnettet på ny

Ifølge Morten Christiansen markerer 2016 desuden en vigtig milepæl i udviklingen af mobilnetværket. I år opgraderer 3 netværket med en række nye teknologier. Og ifølge 3’s CEO er det kun et spørgsmål om tid, før de sidste fastnetkunder tager definitivt afsked med den traditionelle fastnettelefon og overgiver sig fuldstændig til de nye teknologier.

”I år vil samtalekvaliteten i mobilnetværket nå helt nye højder. Vi lancerer bl.a. Voice over Wi-Fi, så de danskere, der ind i mellem oplever, at mobilsignalet kan have svært ved at trænge igennem isoleringen i fx nybyggerier, kan foretage opkald via deres WiFi bredbåndsløsning. Vi præsenterer også VoLTE, som gør det muligt at føre samtaler over 4G-netværket. Og så øger vi kapaciteten og vores geografiske dækning for fortsat at sikre og styrke vores kunders netværksoplevelse, ” fortæller Morten Christiansen.

3 forventer at lancere Voice over Wi-Fi og VoLTE i løbet af sommeren 2016.

Om fastnettet i Danmark

Den seneste telestatistik for 1. halvår 2015 viser:

• I 1. halvår 2015 var der 674.000 fastnetabonnementer
  • I 2. halvår af 2014 var der 749.000 fastnetabonnementer i Danmark.
  • Antallet af fastnetabonnementer er faldet med 10 procent på seks måneder
  • Taletrafikken via fastnettet lå i 1. halvår af 2015 på 897 mio. minutter
  • Taletrafikken via fastnettet lå i 1. halvår af 2014 på 1.109 mio. minutter.
  • Det svarer til et fald på 19, 2 procent
  • Taletrafikken via mobilnettet lå i 1. halvår af 2015 på 6.816 mio. minutter
  • Taletrafikken via mobilnettet lå i 1. halvår af 2014 på 6.499 mio. minutter
  • Det svarer til en stigning på 4,9 procent
  • Den nye telestatistik viser desuden, at den mobile datatrafik er steget 85,2 % procent fra første halvår 2014 til første halvår 2015. Den mobile datatrafik endte på lidt under 90.000 TB i første halvår 2015.*

Den nye telestatistik fra Energistyrelsen kan hentes her: http://www.ens.dk/info/publikationer/telestatistik-foerste-halvaar-2015

* På grund af fejl i offentliggjort materiale fra Energistyrelsen, så er ovenstående procentsats efterfølgende blevet rettet fra 83 % til 85,2 %.