Årsregnskab 2017: 3 har fat i de danske mobilkunder

2017 bød på kundevækst for teleselskabet 3. Med over 73.000 nye kunder landede den samlede kundebase på lidt under 1,3 millioner kunder.
3 nåede en markedsandel på 16 procent og går ud af 2017 med en omsætning på 2,8 milliarder kr.

Den hårde konkurrence prægede igen mobilmarkedet i 2017. Alligevel formåede 3 at øge kundebasen med over 73.000 nye kunder. Procentvis svarer dette til en stigning på seks procent sammenlignet med året før, og den totale kundebase i 2017 endte på 1.274.405 kunder.

”Til trods for at EU i 2017 regulerede roamingpriserne og gjorde konkurrencen mere flad, så er det alligevel lykkedes os at hente et tilfredsstillende antal nye kunder. Det har blandt andet været muligt, fordi vi står stærkt med 3LikeHome, hvor vi i løbet af året har tilføjet populære lande som blandt andre Kina, Thailand, Indonesien og Sri Lanka. Danskerne har efterhånden vænnet sig til at være online hele tiden – og det vil de også have mulighed for, når de er i udlandet. Derfor får flere og flere øjnene op for, hvad 3LikeHome kan,” siger Morten Christiansen, der er CEO i 3.

Dermed når markedsandelen op på 16 procent. Omsætningen i 2017 lyder på 2,8 milliarder kr. Regnskabet er påvirket af, at 3 i Q4 fik en afgørelse fra SKAT. Her vurderede SKAT, at teleselskabet skulle tilbagebetale en engangsydelse på 418 millioner kr. i forbindelse med moms. 3 er uenige i SKATs afgørelse og har derfor anket den. Der kan gå op til flere år, før der falder en afgørelse.

”Vi håber på at kunne nå til enighed med SKAT. Foreløbigt var SKAT ikke enige med os – og det har vi naturligvis indrettet os efter. Men vi har ikke tænkt os at acceptere uden at prøve sagen i en højere instans – så vi har anket afgørelsen, fordi vi mener, vi har ret. Tallene i regnskabet er påvirket af engangsbetalingen, men ser man på det underliggende regnskab, så ser det meget fornuftigt og stabilt ud,” siger Morten Christiansen.

I 2018 fokuserer 3 på en række nye tiltag, der kommer til at styrke selskabets position på det danske telemarked yderligere.

”Vi bliver ved med at forberede vores netværk til 5G. Vi vil også introducere nogle helt nye devices, der endnu ikke har været tilgængelig på det danske marked før, og vi planlægger at tilføje flere lande til 3LikeHome, som der er stor efterspørgsel på. Jeg har store forventninger til de nye tiltag i 2018, og målet er at styrke positionen på det danske mobilmarked yderligere,” siger Morten Christiansen.

Nøgletal fra årsregnskabet 2017[1]:

• 73.379 nye kunder
    • 1.274.405 kunder i alt (stigning på 6% i forhold til 2016)
    • Markedsandel: 16 %
    • Omsætning: DKK 2,8 mia.
    • Dækningsbidrag: DKK 1,5 mia.
    • Investering i netværk: DKK 173 mio.

For yderligere information kontakt:
Thilde Danielsen, pressechef, 3 Danmark, e-mail: thilde.danielsen@3.dk, mobil: 31 200 300

• Om 3:
      3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 59 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk.

[1]Årsregnskabet fra 3 dækker 3-brandet samt 3’s second brands Oister og Zenji.

• direktion
  • regnskaber

3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 59 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor  AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk