Danskerne er forvirrede over EU’s nye roamingregler

Den 15. juni træder EU’s nye roamingregler i kraft. Men der hersker stor forvirring blandt de danske mobilkunder om, hvad det kommer til at betyde for fremtidig udenlandstelefoni. En undersøgelse foretaget af Wilke viser, at 20 % af danskerne tror, at de kan roame frit i EU til sommer og slippe for ekstra regninger.

Hver 5. dansker tror fejlagtigt, at de til sommer kan roame frit i hele EU uanset abonnement. 45 % har hørt om EU’s lovgivning vedr. roamingpriser, men kender ikke detaljerne, og 26 % har slet ikke hørt om de nye regulativer. Det viser en undersøgelse, som Wilke har foretaget på vegne af 3. Og det betyder ifølge 3, at en stor del af danskerne har risiko for at vende hjem fra sommerferien til en overraskende stor mobilregning.

”Vi forstår godt, at danskerne er forvirrede over dette. Medierne har skrevet meget forskelligt om sagen – ikke mindst om EU-politikere, som har brystet sig af at have lagt roaminggebyrerne i graven. Faktum er dog, at teleselskaberne med den nye lovgivning har mulighed for at sætte begrænsning på den fri roaming og tage sig ekstra betalt for øvrigt forbrug. Vi anbefaler derfor, at man fortsat er obs på, hvilke roamingmuligheder man har i sit abonnement inden afrejse,” siger David Elsass, der er direktør for privatmarkedet hos 3.

Få ændringer hos 3
Hos 3 har hovedprioriteten i forbindelse med EU’s indgreb været at lave mindst muligt om. Derfor fortsætter 3 med at tilbyde sine 3LikeHome-abonnementer, hvor kunderne kan bruge mobilen i 52 lande til samme priser som i Danmark. Og 3 har ikke umiddelbart planer om at ændre på pris eller indhold i abonnementerne.

”Vi ser ingen grund til at skabe yderligere forvirring blandt vores kunder. De har vænnet sig til at have data nok med på rejsen til en god pris, og det skal de kunne fortsætte med,” siger David Elsass og fortsætter:

”Det er samtidig vigtig for os at tilbyde valgfrihed. For nogle kunder er det vigtigt at kunne roame. For andre er det knapt så relevant, og derfor har vi valgt at tilbyde nationale abonnementer som et alternativ. Vi synes, at det er mest fair, at kunder uden behov for at bruge mobilen i udlandet ikke skal betale til ’gildet’.

Den 25. april lancerede 3 to nye abonnementer til privatkunder, som kun kan bruges i Danmark:

•  5 GB tale og 5 timers tale til 79 kr. pr. måned
  • 15 GB og 15 timers tale til 99 kr. pr. måned

Data nok på rejsen
3 fortsætter med at tilbyde 3LikeHome som hidtil frem mod sommeren, hvor privatkunder kan vælge mellem fem forskellige abonnementer med 3LikeHome. Vælger man fx abonnementet Fri Tale 5 GB til 130 kr., kan man bruge alle 5 GB i 3LikeHome-landene. De øvrige 3LikeHome-abonnementer indeholder 10-60 GB og her gælder det, at kunderne kan bruge 10 GB pr. måned til roaming i et 3LikeHome-land.

Om Wilke analysen:
Gennemført i april 2017 med 1018 respondenter. Spørgsmålet er et udsnit af en samlet undersøgelse.

EU har lavet ny lovgivning der træder i kraft til sommer. Den får indflydelse på priserne for roaming. Er det noget du har hørt om?

Nej 26,4%

Ja – til sommer kan man roame frit i EU og slippe for ekstra regninger 20,8%

Ja, men jeg kender ikke detaljerne 45,8%

Ja, men teleselskaberne kan sætte en begrænsning på, hvor meget man kan roame 3,2 %

Ja, men betingelserne for roaming er ikke klarlagt helt endnu 3,9%

Om 3LikeHome

• 3LikeHome gælder i 52 lande: Amerikanske Jomfruøer, Australien, Belgien, Bulgarien, Canada, Cypern (den græske del), England, Estland, Finland, Frankrig, Fransk Guyana, Færøerne, Gibraltar, Grækenland, Guadeloupe, Holland, Hongkong, Indonesien, Irland, Island, Italien, Kina, Kroatien, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Macao, Malta, Martinique, New Zealand, Nordirland, Norge, Polen, Portugal, Puerto Rico, Rumænien, San Marino, Schweiz, Singapore, Skotland, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sri Lanka, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn, USA, Wales og Østrig
  • 3LikeHome er inkluderet i alle Fri Tale- og bredbåndsabonnementer for privatkunder samt en række erhvervsabonnementer hos 3

Se 3's 3LikeHome-abonnementer til privatkunder: https://www.3.dk/abonnementer/mobil/

Læs mere om 3LikeHome: https://www.3.dk/abonnementer/fordele/3likehome/

Kontakt Lotus Ankjær Hedebroe, Communications Advisor, 3 Danmark, e-mail:lotus.hedebroe@3.dk, mobil: 31 20 08 48.

Om 3:

3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 52 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk

• 3likehome