Tour de France satte gang i netværkshjulene hos 3

Sommer er lig med Tour de France. Rigtig mange cykelfans fulgte Bernals vej mod podiet i det legendariske cykelløb i løbet af juli måned – så mange, at det kunne mærkes i netværket hos teleselskabet 3. Særligt to etaper fik danskerne til skærmene, viser tallene fra 3.

Hvert år står størstedelen af juli måned for mange danskere i tourens tegn. Cykelløbet, der sendes på TV 2 og kan streames på kanalens app, TV 2 PLAY, er så populært, at teleselskabet 3 i år har kunnet aflæse det i sit netværk.

Gennem det meste af juli måned har dataforbruget i TV 2 PLAY-app’en blandt teleselskabets kunder ligget ekstraordinært højt, og særligt to dage skiller sig ud.

Torsdag 11. juli kørte rytterne årets første bjergetape, nemlig 6. etape fra Mulhouse til La Planche des Belles Filles. Her steg dataforbruget 85 % sammenlignet med torsdagen forinden, hvor touren endnu ikke var begyndt.

Pyrenæerne slog Champs-Élysées

Den absolutte topscorer var dog den sidste store bjergetape i Pyrenæerne, 15. etape fra Limoux til Foix Prat d'Albis, der faldt søndag 21. juli. Søndag er der sædvanligvis godt gang i TV 2 PLAY-app’en, men alligevel steg dataforbruget hele 112 % sammenlignet med søndagen før touren.

Til sammenligning steg dataforbruget ’kun’ 69 % søndag 28. juli, der var dagen for årets sidste etape på Champs-Élysées i Paris, igen holdt op imod søndag før touren.

”Der skal efterhånden noget helt særligt til at samle så mange seere på samme tidspunkt, men det må man sige, at Tour de France formår. Rigtig mange af os har en hverdag præget af multitasking, hvor vi sjældent fokuserer på det samme i længere tid ad gangen. Har man mulighed for det, er touren perfekt at koble af til. Og for de travle typer er de lange etaper oplagte at have kørende i baggrunden, så man kan vende sin opmærksomhed mod løbet efter behov,” siger David Elsass, der er direktør for 3’s privatmarked.

Fakta om analysen

• Analysen er foretaget i perioden 30. juni til 28. juli 2019
  • Analysen er baseret på datatrafik fra TV 2 PLAY-app’en og tv2.dk i 3’s netværk over hele landet

3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 64 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor  AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk