Stjålet minibus bliver genfundet vha. GPS sporing

En minibus blev stjålet fra en virksomhed i Mora kommune i Sverige. To medarbejdere spore bussen vha. kørebogen ABAX Triplog og formår at holde tyvene tilbage med gaffatape.

I Mora kommune i Sverige bliver en minibus stjålet fra virksomheden Kringdata AB. To medarbejdere opdager tyveriet og får sporet køretøjet med det installerede flådestyringssystem ABAX Triplog.

”Jeg så med det same, at vores køretøj var lokaliseret i en lille by ca. 13 km nord for os. Jeg ringede til en kammerat som bor i byen og fik ham til at gå ud og se efter minibussen. Han nåede at se køretøjet, men nu var tyvene vendt om og på vej tilbage mod os”, siger Anders Grubb som opdagede tyveriet.

Fordi minibussen havde ABAX' elektroniske kørebog med indbygget GPS installeret, så kunne Anders ved hjælp af sin mobil følge køretøjets position på ABAX Triplog appen. Anders Grubb og hans kollega Sven-Olof Larsson tilkaldte politiet, som meddelte at de var flere timer væk. Kollegaerne inså, at de måtte tage sagen i egen hånd.

De fulgte minibussen på appen, og kørte halvvejs ud til den lille by, så de kunne fange tyvene. De holdte øje med GPS’en, og da køretøjet var tæt på, opdagede de at minibussen var spraymalet og nummerpladerne var fjernet.

”Uden GPS’en ville vi aldrig kunne identificere køretøjet”, siger Anders.

De to mænd fulgte køretøjet få kilometer, da tyvene pludselig vælger at stoppe op for at tanke benzin. Kollegaerne konfronterer chaufføren som kørte minibussen. Anders griber modigt fat i chaufføren og taper hans arme fast med gaffatape. Samtidig tager Sven-Olof vare på nøglerne og formår at låse bilen, og låser hermed tyvene inde i bussen.

Efter en time ankommer to politimænd og arresterer de tre personer som er mistænkt for tyveri.

”Uden ABAX installeret i bilen, ville vi sandsynligvis ikke have fanget tyvene og fået vores minibus tilbage”, siger Anders.

Om ABAX:

ABAX AS ejes af Investcorp og er Europas hurtigst voksende virksomhed inden for telematikindustrien og en stor aktør inden for salg og udvikling af elektroniske kørebøger for erhvervs- og privatbiler. Derudover udvikler ABAX selv hard- og software til projektstyring, flådestyring og sporing af maskiner og udstyr. ABAX har 450 ansatte og afdelinger i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannien, Holland, Polen, Kina og snart Tyskland. Virksomhedens hovedkontor ligger i Larvik. www.abax.no

Camilla Laumatia

Pressekontakt Digital Marketing Manager +47 41592068