Oak Island: Mænd, myter og millioner

Oak Island: Mænd, myter og millioner

Gennem to århundreder har rygtet om en uvurderlig sørøverskat lokket eventyrere og lykkeriddere til en lille ø, som siges at være hjemsøgt. Nu gøres der endnu et forsøg på at opklare mysteriet, når HISTORY® har premiere på sæson 2 af The Curse of Oak Island.

I 1795 fandt tre teenagere en mystisk, menneskeskabt fordybning på Oak Island - en lille ø ud for Canadas kyst. Da de begyndte at grave, fandt de en række opsigtsvækkende genstande. Det var mod slutningen af sørøvertiden, og beretninger om skjulte rigdomme var på alles læber.

Drengenes opdagelse blev starten på en skattejagt, som har varet i over 200 år, kostet millioner af dollars og involveret stribevis af spekulanter, ingeniører og kendte personligheder som John Wayne, Errol Flynn og den tidligere amerikanske præsident Franklin D. Roosevelt.

Alle, som har udfordret Oak Island, har måttet give op eller er gået fallit - og øen har nægtet at give afkald på sine hemmeligheder. Den siges at være hjemsøgt af to fiskere, som forsvandt i 1720, mens de efterforskede nogle mystiske lys. Indtil videre har skattejagten kostet seks mennesker livet, og ifølge sagnet skal en syvende person dø, før gåden bliver løst ...

Jagten var gået i stå indtil 2013, da Rick og Marty Lagina - to brødre med en mangeårig interesse i mysteriet - pustede nyt liv i forsøget på at finde den sagnomspundne skat.

Fundet af en spansk mønt fra 1600-tallet i en udtørret sump nær "Mercy Point" i slutningen af første sæson var for alvor et vendepunkt. Brødrene fik dermed et håndfast bevis på, at millioninvesteringen måske giver pote. Sammen med resten af holdet vender de nu tilbage til Oak Island for at genoptage jagten på de hemmeligheder, der ligger begravet under øen.

Sæson 2 af The Curse of Oak Island har premiere på HISTORY onsdag d. 11. marts, og derefter fortsætter serien med helt nye afsnit de følgende ni onsdage kl. 22.00.

A+E Networks UK er et programselskab med en portefølje af banebrydende faktuelle underholdningskanaler af høj kvalitet, som i Norden omfatter The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 og HISTORY2 HD. Kanalerne sender døgnet rundt, og alle programmer har danske undertekster. Selskabet, som er et joint-venture mellem amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i næsten 100 lande på tværs af Storbritannien, Skandinavien, Benelux, Øst- og Mellemeuropa, Afrika og Mellemøsten.