HISTORY® viser eksklusiv dokumentar om terrorangrebene i Paris

HISTORY® viser eksklusiv dokumentar om terrorangrebene i Paris

I kølvandet på de seneste terrorangreb i Paris, som kostede 130 mennesker livet, viser HISTORY® en 60 minutter lang særudsendelse torsdag den 3. december kl. 23.00.

Terror: Seven Days in Paris ser nærmere på tragedien i Paris med afsæt i den globale trussel om international terrorisme. I syv dage umiddelbart efter Paris-angrebene filmede to kamerahold eksklusive interviews med mange af øjenvidnerne til mordene, læger som forsøgte at redde liv, ejeren af spillestedet Bataclan samt førende internationale terroreksperter bosat i Paris.

Dokumentarholdet filmede også den omfattende politiaktion - og dens eftervirkninger - i den nordlige Paris-bydel St. Denis tidligt om morgenen onsdag den 18. november.

Programmet ser desuden tilbage på andre begivenheder af international betydning i de senere år, bl.a. angrebene den 11. september 2001 i New York og Pennsylvania, Madrid-bomberne i 2004 og London i 2005, attentatet mod Charlie Hebdo i januar, det russiske flystyrt over Sinai-halvøen samt angrebene i Beirut den 12. november - dagen før begivenhederne i Paris.

“Denne særlige dokumentar sætter Paris-angrebene ind i en bredere kontekst. Gennem eksklusive optagelser og vidneberetninger fra indbyggerne i Paris - suppleret med ekspert-vurderinger - ser vi nærmere på, hvordan de seneste års terrorhandlinger har ændret historiens gang," fortæller Rachel Job, som er programdirektør for HISTORY hos A+E Networks UK.

Terror: Seven Days in Paris er produceret for HISTORY af NBC Peacock Productions.

Dokumentaren har eksklusiv premiere på HISTORY i Danmark torsdag den 3. december kl. 23.00 og genudsendes desuden lørdag den 5. december kl. 21.00.

I programmet medvirker blandt andre:

Dr. Christophe Pudhomme - hastede til Stade de France efter meldinger om en eksplosion. Da han ankom, oplevede han den anden eksplosion og behandlede derefter uskyldige ofre. Fem dage senere behandlede han mistænkte terrorister såret i politiaktionen i St. Denis.

Dr. Michel Bonnot - en anæstesilæge som havde fri og nød fredag aften efter en travl uge. Han hørte skud nær sit hjem og hastede til Belle Equipebar, hvor han så mange sårede mennesker.

Rafiaa Benabid - var ved at tilberede middag til familien i en lejlighed over baren La Carillon, hvor syv mennesker blev slået ihjel. Hun hørte skud og var vidne til det efterfølgende drama.

Daniel Habrekon - ejeren af spillestedet Bataclan, som ankom få timer efter at 89 mennesker var blevet myrdet under en rockkoncert. Han beskriver det forfærdelige syn, der mødte ham.

Om A+E Networks® UK
A+E Networks UK, et joint venture mellem A+E Networks® og Sky, er et programselskab med en portefølje af banebrydende faktuelle underholdningskanaler af høj kvalitet, som inkluderer HISTORY®, HISTORY® HD, Lifetime®, Lifetime® HD, Crime + Investigation™, Crime + Investigation™ HD og H2®. A+E Networks UK blev lanceret i november 1995 og har nu 109 millioner abonnenter til sine kanaler, som er tilgængelige på 19 sprog i 90 lande på tværs af Storbritannien, Skandinavien, Benelux, Øst- og Mellemeuropa, Afrika og Mellemøsten.

Om HISTORY®
HISTORY® (oprindeligt The History Channel) blev lanceret i 1995 i Storbritannien og i 1997 i Norden. HISTORY er en del af A+E Networks UK®'s kanalportefølje, som også omfatter H2®, Lifetime® og Crime & Investigation Network®. HISTORY når ud til flere end 302 mio. husstande i over 150 lande og på 37 sprog.

A+E Networks UK er et programselskab med en portefølje af banebrydende faktuelle underholdningskanaler af høj kvalitet, som i Norden omfatter The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 og HISTORY2 HD. Kanalerne sender døgnet rundt, og alle programmer har danske undertekster. Selskabet, som er et joint-venture mellem amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i næsten 100 lande på tværs af Storbritannien, Skandinavien, Benelux, Øst- og Mellemeuropa, Afrika og Mellemøsten.