AffaldPlus køber Sorø Fjernvarme

Det fælleskommunale affaldsselskab, AffaldPlus, køber Sorø Fjernvarme af SEAS-NVE. Pr. 1. januar 2018 skal selskabet stå for både produktion og forsyning af fjernvarme til 1400 kunder i Sorø Kommune.

Købet gør det på sigt muligt for AffaldPlus at udskifte den nuværende varmekilde, naturgas, med park- og haveaffald fra genbrugspladserne. Det går godt i spænd med AffaldPlus’ rolle som affaldsbehandler og energiproducent, men også regeringens ressourcestrategi om bedre udnyttelse af affaldet. Herudover har AffaldPlus allerede tekniske og administrative kompetencer i organisationen, som bringes i spil ved etablering og drift af energiproduktionen i Sorø.

Stor opbakning fra Sorø Kommune
Bag beslutningen om AffaldPlus’ overtagelse står et helt enigt byråd i Sorø Kommune, der mener, at AffaldPlus er bedst gearet til at løfte opgaven. Kommunen ser frem til et godt samarbejde med åbenhed og dialog. Der er allerede planlagt møder i løbet af 2018, hvor kommunen holdes orienteret om bl.a. økonomi og overtagelsesproces. Den nye opgave bliver udskilt i et selvstændigt, non-profit aktieselskab, hvor der i bestyrelsen også skal vælges en forbrugerrepræsentant. AffaldPlus forventer, at den nye bestyrelse er på plads i løbet af første halvår 2018.

Hos energi- og fibernetkoncernen SEAS-NVE mener man, at fjernvarmen ligger godt i et kommunalt ejet selskab og glæder sig også over, at fjernvarmen forbliver på lokale hænder. Historisk set har kraftvarmeværkerne været en del af SEAS-NVE’s forretningsområder, men er ikke en del af den fremtidige strategi for SEAS-NVE.

Stabile priser på fjernvarme fremadrettet
De foregående år har priserne på fjernvarme i Sorø været meget svingende. Tilbage i 2014 nærmede prisen sig 20.000 kr. årligt for et standardhus, mens den i august 2016 lå på under 10.000 kr. Det store udsving skyldes, at der nogle år blev opkrævet for meget, som senere blev modregnet. For AffaldPlus er det vigtigt at sikre en stabil pris på fjernvarme, så forbrugerne ved, hvilke udgifter de har. Derfor kommer prisen på fjernvarme for et standardhus fra 2018 til at ligge nogenlunde midt imellem de to yderpunkter.

ORC-anlæg til biomasse
Fra 2019 bliver det langt dyrere at producere energi på gas i Danmark, sådan som det sker i Sorø i dag, fordi statens elproduktionstilskud bortfalder. Alt andet lige betyder det, at fjernvarmen vil stige med 3.500 kr. årligt for et standardhus. Den stigning vil AffaldPlus meget gerne undgå, og derfor bygger selskabet i løbet af 2018 og 2019 et såkaldt ORC-anlæg. Anlægget kan brænde have- og parkaffald fra genbrugspladserne og omdanne det til energi til Sorø Kommunes borgere, - en opvarmningsform, der både er billigere og mere miljørigtig end den nuværende naturgas. Sorø Kommune har til dette store projekt stillet en lånegaranti på 182 mio. kr., som, ud over købet og etablering af det nye anlæg, dækker udbygning af ledningsnet og renovering af det eksisterende anlæg.

• fjernvarme
  • affaldplus
  • energi
  • sorø kommune

• Sjælland

AffaldPlus er affaldsselskab for Faxe, Næstved, Ringsted, Slagelse, Sorø og Vordingborg Kommuner.

Vi skal sikre et rent miljø på affaldsområdet, og vores opgave er at modtage og behandle affaldet fra områdets 300.000 borgere og 30.000 virksomheder.

Affald er i dag en vigtig og værdifuld ressource, og vi arbejder for, at den udnyttes bedst muligt.

I AffaldPlus glæder vi os over at arbejde for områdets borgere og virksomheder i tæt samarbejde med kommunerne.

Niels Damgaard

Pressekontakt Kommuneservice- og kommunikationschef Interessevaretagelse 4054 5174

John Kusz

Adm. direktør 5575 0801