Bruger du også låget?

Husk, at du kan lægge dine brugte batterier i en klar pose på låget af din affaldsbeholder. Så tager skraldemanden dem med til genbrug.

Det går fremad med at få afleveret brugte batterier til genbrug i AffaldPlus’ kommuner. Her er borgerne faktisk lidt bedre end landsgennemsnittet til at sortere batterierne fra til genbrug.

Meeen… Det er stadigvæk næsten hvert andet batteri, som ender deres dage i skraldespanden eller i naturen. Der er altså stadig plads til forbedring. Husk derfor, at du kan aflevere dine 'flade' batterier lige uden for hoveddøren: Nemlig i en klar frysepose på låget af din affaldsbeholder. Så tager skraldemanden dem med, når han tømmer. På den måde sikrer vi, at vi kan genbruge de mange metaller i batterierne, og vi får tilintetgjort de problematiske stoffer.

Tjek på din kommunes hjemmeside eller på affaldplus.dk/batterier, hvor du skal lægge dine batterier, og hvornår de bliver hentet.

Det går den rigtige vej
Siden 2011 er det gået støt og roligt fremad med genbruget af batterier i AffaldPlus' kommuner. Og vi ligger over landsgennemsnittet! Lige nu genbruger vi tæt på 300 gr. pr. indbygger. Det betyder, at vi bare skal genbruge ca. 30 gr. batterier mere pr. indbygger for at nå målsætningen om 55 % genbrug. Men selvfølgelig gerne meget mere!

Genbrug af batterier - alle kommuner samlet.

Batterier skal genbruges

Når batterierne bliver afleveret til genbrug, undgår vi forurening og spild af råstoffer. Vi genbruger materialer som fx jern, mangan og andre tungmetaller i jern- og metalindustrien. Restprodukterne fra udvindingen kan bruges til bl.a. vejbyggeri og sportsanlæg. 95 % af batterierne er i dag miljøvenlige, men der er også stadig nogle batterier, som indeholder miljøfarlige stoffer. De kan være giftige for miljøet, hvis de smides i skraldespanden eller i naturen.

Så... husk at bruge låget!!

Læs mere om batterier og se, hvordan det går med indsamlingen i din kommune

AffaldPlus er affaldsselskab for Faxe, Næstved, Ringsted, Slagelse, Sorø og Vordingborg Kommuner.

Vi skal sikre et rent miljø på affaldsområdet, og vores opgave er at modtage og behandle affaldet fra områdets 300.000 borgere og 30.000 virksomheder.

Affald er i dag en vigtig og værdifuld ressource, og vi arbejder for, at den udnyttes bedst muligt.

I AffaldPlus glæder vi os over at arbejde for områdets borgere og virksomheder i tæt samarbejde med kommunerne.

Katja de May Weber

Pressekontakt Kommunikationsmedarbejder Kampagner, sociale medier, web 55750848

Niels Damgaard

Pressekontakt Kommuneservice- og kommunikationschef Interessevaretagelse 4054 5174