​AL-Wallet: Læg dit Mastercard ind i din Android-telefon

”First mover” – og snart ud til alle kunder

”Vi er stolte over at være blandt de første med denne længe ventede digitale nyskabelse til kunderne. Nu gør det ikke noget, hvis man glemmer at få sit kort med i byen, hvis man bare har mobiltelefonen med,” siger Dorte Poulsen, kortchef hos Arbejdernes Landsbank.

Dankort til Android-telefoner og iPhones forventes at være klar i løbet af foråret 2017. Midt på året forventer vi også at åbne ”AL Wallet” for Mastercard i iPhone.

Sådan gør du

Du henter app’en AL-Wallet i Google Play til din Android-mobiltelefon. Derefter registrerer du Mastercard fra Arbejdernes Landsbank i AL-Wallet med NemID. Og vupti, så har du altid Mastercard med dig i din telefon.

Valgfri ”pinkode” og andre valgmuligheder

Du skal selv vælge en 4-cifret pinkode til selve det virtuelle Mastercard i din AL Wallet. Det behøver altså ikke at være den ”rigtige” pinkode. Du skal taste din 4-cifrede kode (på telefonen) ved betalinger over 200 kr.

Ved køb under 200 kr. er det ikke nødvendigt at indtaste kode – men du kan godt slå det til også, hvis du ønsker det. Det gør du i ”Indstillinger”.

Du kan altid skifte pinkoden under selve ”kortet”. Husk blot, at koden ikke må være den samme som koden til din mobiltelefon eller udelukkende ens tal som 2222 eller fortløbende tal som fx eller 1234.

Under ”Indstillinger” kan du også vælge, om der skal klikkes på knappen ”Tryk for at betale” – hver gang du betaler (også køb under 200 kr.) – eller du ikke ønsker det. Nogle foretrækker ”et ekstra klik” for at kunne følge betalingsflowet klik for klik – andre foretrækker så få klik som muligt og dermed et hurtigere betalingsflow.
Du kan i øvrigt også vælge en 6-cifret kode til selve AL-Wallet, hvis du ønsker det.

Høj sikkerhed og ligeså god dækning

Den nye løsning er ekstra sikker, fordi der ikke ligger kortoplysninger på telefonen, og der derfor ikke veksles kortoplysninger mellem mobil og terminal. Der er altså ikke et kortnummer, der kan aflures. Skulle der alligevel ske et misbrug, vil du være ligeså godt dækket, som når du benytter betalingskort.

I første omgang kan du kun bruge den nye AL Wallet i fysiske butikker. En løsning til nethandel kan komme på tale senere.

Løsningen til Android-telefoner fungerer på samme måde som kontaktløse kort og kan anvendes i de efterhånden mange butikker, der tager imod kontaktløse betalinger herhjemme og i udlandet.

Du kan læse mere om AL Wallet på vores produktside. Hvis du har spørgsmål eller problemer, kan du ringe til vores Wallet Support på 38 48 48 40.

Jesper Bjerrehuus

Pressekontakt Kommunikations- og pressechef 40 84 29 84