Danmarks store vækstmotor gik i stå i 2. kvartal

Der er kul på kedlerne herhjemme, det viser Danmarks Statistiks tal for BNP i 2. kvartal. BNP voksede med 0,6 pct. i 2. kvartal i forhold til 1. kvartal. Det er en smule bedre end de 0,5 pct. BNP indikatoren viste. Det betyder også, at vi samlet set har kurs mod en BNP vækstrate på over 2 pct. i år - for første gang siden finanskrisen. Dansk økonomi ser altså ud til at have vinket endeligt farvel til både finanskrise og gældskrise.

Fremgangen i 2. kvartal er dog primært drevet af store skibsinvesteringer, der højst sandsynligt falder tilbage til et mere moderat niveau i de kommende kvartaler. Den store overraskelse i dagens tal er, at privatforbruget, der har været den primære vækstmotor over de seneste år, lå uændret i 2. kvartal.

Vi ser det dog ikke som nogen ny trend, for der er fortsat rigtig mange faktorer, der understøtter en fremgang i forbruget: højere beskæftigelse, fortsat reallønsfremgang og stigende boligformuer. Desuden lægger danskerne i øjeblikket mere til side af deres indkomst end ”normalt” og forbruger en mindre andel - de har med andre ord en lav forbrugskvote og en høj opsparingskvote i forhold til det historiske gennemsnit. Vi forventer at se en fremgang i 3. kvartal og tror fortsat på at forbruget samlet set vil stige med over 2 pct. i 2017.

Både boliginvesteringer og investeringer i bygninger og anlæg var dog også med til at løfte væksten sammen med en stigning i det offentlige forbrug på 0,4 pct.

Eksporten steg flot i sidste halvdel af 2016, men har stort set ikke rykket sig ud af stedet i år. Vi forventer dog at eksporten får mere fart på i andet halvår. Det globale opsving giver gode muligheder for at få afsat danske varer, og danske virksomheders konkurrenceevne er fortsat god, på trods af modvind fra en stærk krone.

Ser vi frem mod de kommende kvartaler, ser det fortsat fornuftigt ud for dansk økonomi og vi forventer at BNP væksten samlet set kommer op på 2,3 pct. i år.