Dansk økonomi går tilbage i 3. kvartal

Netop offentliggjorte nationalregnskabstal fra Danmarks Statistik viser at væksten faldt i 3. kvartal med 0,6 pct. i forhold til 2. kvartal. Sammenligner man årets første 3. kvartaler med samme periode er der tale om en stigning på 2,1 pct.

Det er særligt det private forbrug, der trækker ned i væksten. Dette kommer af at husholdningernes anskaffelse af køretøjer er faldet, men også en tilbagegang i industriproduktion og eksport er medvirkende faktorer.

Investeringerne er steget med 1,6 pct. men ser man bort fra investeringer i skibsinvesteringer er der tale om et faldt på 1,1 pct. Det er også interessant at lagerinvesteringerne er faldet med 0,6 pct. Vi forventer derfor, at virksomhederne vil øge deres lagerinvesteringer igen i 4. kvartal for at kunne opretholde deres lagerbeholdning.

Der er efter vores vurdering ingen grund til at blive nervøs for, at opsvinget er ved at løbe ud i sandet. Arbejdsmarkedet fortæller da også en mere positiv historie: Over de seneste tre måneder er beskæftigelsen steget med 7.500 personer, hvilket er en rigtig flot jobvækst, selvom tempoet er aftaget i forhold til første halvår.

Den svage udvikling i BNP skyldes langt hen ad vejen midlertidige faktorer. Sløjt sommervejr og forhandlingerne om registreringsafgifterne på biler har trukket privatforbruget nedad. Men grundlæggende er betingelserne for det private forbrug fortsat meget gunstige: Lave renter, større boligformue og stigende realindkomster øger alt sammen forbrugsmulighederne. Det samme gælder eksporten: Det globale opsving har fået yderligere fart de seneste måneder, og de danske virksomheder har en god konkurrenceevne, trods modvind fra en stærkere krone. Vi forventer at se en stigning i både privatforbrug og eksport i fjerde kvartal og ind i næste år.

Alt i alt tegner 2017 til en vækstrate på 2,0 pct. For 2018 venter vi en vækst 2,0 pct.