Dansk økonomi tager en pause

Danmarks Statistik har netop offentliggjort deres BNP indikator for tredje kvartal – en dag for tidligt i forhold til planlagt. Indikatoren viser en dansk økonomi i sneglefart i tredje kvartal hvor væksten blev på minus 0,3 pct. i forhold til 2. kvartal.

Ifølge Danmarks Statistik er det særligt i handel og industrien at det er gået tilbage. Det stemmer fint overens med de løbende tal for dankortomsætning og detailsalg, der peger på en svag tilbagegang i privatforbruget i tredje kvartal, samt de svage tal for eksporten, der lægger en dæmper på industriproduktionen.

Der er efter vores vurdering dog ingen grund til at blive nervøs for, at opsvinget er ved at løbe ud i sandet. Arbejdsmarkedet fortæller da også en mere positiv historie: Over de seneste tre måneder er beskæftigelsen steget med 7.500 personer, hvilket er en rigtig flot jobvækst, selvom tempoet er aftaget i forhold til første halvår.

Den svage udvikling i BNP skyldes langt hen ad vejen midlertidige faktorer. Sløjt sommervejr og forhandlingerne om registreringsafgifterne på biler har trukket privatforbruget nedad. Men grundlæggende er betingelserne for det private forbrug fortsat meget gunstige: Lave renter, større boligformue og stigende realindkomster øger alt sammen forbrugsmulighederne. Det samme gælder eksporten: Det globale opsving har fået yderligere fart de seneste måneder, og de danske virksomheder har en god konkurrenceevne, trods modvind fra en stærkere krone. Vi forventer at se en stigning i både privatforbrug og eksport i fjerde kvartal og ind i næste år.

Alt i alt tegner 2017 til at give den højeste BNP-vækst siden finanskrisen med en vækst på 2,2 pct. For 2018 venter vi en lidt lavere vækst på 2,0 pct.