Dansk vækst slår både EU og USA i første halvår

Danmarks Statistiks BNP indikator viste en vækst på 0,5 pct. i 2. kvartal i forhold til 1. kvartal. Dermed bliver væksten for første halvår 2017 på 2,6 pct. i forhold til første halvår 2016 og dansk vækst slår dermed både USA og EU. BNP indikatoren er behæftet med en del usikkerhed, men den fortsatte fremgang i beskæftigelsen tyder også på, at der er godt gang i kedlerne herhjemme.

Ser vi frem mod de kommende kvartaler, ser det fortsat fornuftigt ud for dansk økonomi.

Privatforbruget bliver understøttet af højere beskæftigelse, fortsat reallønsfremgang og stigende boligformuer. Desuden lægger danskerne i øjeblikket mere til side af deres indkomst end ”normalt” og forbruger en mindre andel - de har med andre ord en lav forbrugskvote og en høj opsparingskvote i forhold til det historiske gennemsnit. Slækker forbrugerne lidt på forsigtigheden, så er der plads til, at forbruget kan stige mere end de 2 pct., der er vores hovedscenarie.

Eksporten steg flot i sidste halvdel af 2016, men har vist en mere afdæmpet fremgang i år. På trods af modvind fra en stærk krone, så giver det globale opsving kombineret med de danske virksomheders gode konkurrenceevne håb om, at eksporten får mere fart på i andet halvår.

Samlet set bekræfter dagens tal vores forventning om, at vi samlet set rammer en BNP vækstrate på over 2 pct. i år - for første gang siden finanskrisen. Dansk økonomi ser altså ud til at have vinket endeligt farvel til både finanskrise og gældskrise.