Det lysner for dansk eksport

Efter et sløjt første halvår af 2017 har vareeksporten fået lidt mere fart på i den sidste del af 2017. Dagens tal fra Danmarks Statistik viser godt nok en flad udvikling i vareeksporten i november måned, men ser vi på de seneste tre måneder, så er vareeksporten steget med 1,6 pct. i forhold til de foregående tre måneder. Det skyldes blandt andet en opjustering af vareeksporten for de foregående måneder. Dermed tegner der sig overordnet et mere lyst billede af dansk vareeksport i 2017 end hidtil.

Mens vareeksporten er steget over de seneste tre måneder, så har vareimporten ligget stort set uændret, med en lille fald på 0,2 pct. Dermed har den samlede varehandel med udlandet over de seneste tre måneder løftet væksten herhjemme.

Det er særligt eksporten til vores naboer i EU, der er steget over de seneste måneder. Vareeksporten til lande udenfor EU har udviklet ser mere svagt og det skyldes særligt, at den danske vareeksport til USA er under pres, på grund af den svage dollar overfor kronen.

Der er solid vækst i mange af vores vigtigste samhandelslande og det forventer vi vil smitte af på eksporten i år. Opsvinget i Europa og USA har fået endnu mere fart på de seneste måneder og konjunkturindikatorerne peger på stigende vækst globalt. Vi forventer, at det vil sætte yderligere gang i hjulene hos de danske eksportvirksomheder og at eksporten bliver en væsentlig motor for væksten herhjemme i år.