Eksporten halter, men lys forude

Dagens tal for den danske import og eksport frem til september viser, at vareeksporten er kommet i gang igen efter nogle måneders stilstand. I september måned steg vareeksporten med 1,4 pct. i forhold til den foregående måned. Dermed er vareeksporten steget med 1,5 pct. i tredje kvartal i forhold til 2. kvartal. Eksporten af tjenester er til gengæld faldet i 3. kvartal med 2,9 pct. – drevet af et fald i eksporten af søtransport. Faldet i tredje kvartal kommer dog efter en periode med stærk fremgang i tjenesteeksporten.

Samlet set peger dagens tal på et lille fald i den samlede danske eksport i tredje kvartal og koblet med en svag udvikling i privatforbruget tyder det på, at den samlede vækst i dansk økonomi (BNP) i tredje kvartal ligger lige omkring nulpunktet. Det er ikke imponerende, men husk på, at stilstanden i dansk BNP kommer efter fire kvartaler med høje vækstrater og de fremadrettede indikatorer for dansk økonomi peger generelt opad for de kommende kvartaler.

Ikke mindst eksporten ser ud til at gå bedre tider i møde. Opsvinget i Europa og USA har fået endnu mere fart på de seneste måneder og konjunkturindikatorerne peger på stigende vækst globalt. Vi forventer, at det vil sætte yderligere gang i hjulene hos de danske eksportvirksomheder og være en vigtig faktor for væksten herhjemme næste år.