Jobvæksten er tilbage på sporet

Det overraskende fald i beskæftigelsen på 1.200 personer i juli har vist sig at være en enlig svale. Dugfriske tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at beskæftigelsen for lønmodtagere kun faldt med 500 personer i juli og til gengæld steg beskæftigelsen med 4.300 personer i august måned. Dermed er jobvæksten tilbage på sporet.

Ser man over de seneste tre måneder er det kommet i gennemsnit 2.500 flere lønmodtagere i beskæftigelse om måneden. Dermed er tempoet i beskæftigelsesfremgangen aftaget noget i forhold til sidste år, hvor gennemsnittet lå på 4.000 personer om måneden. Det er da også gået stærkt på arbejdsmarkedet de seneste år og det er derfor ikke så underligt at jobfesten taber lidt luft.

Det er blevet mere tydeligt, at det for nogle virksomheder er svært at skaffe den nødvendige arbejdskraft, ved de nuværende lave ledighedsniveauer. Særligt i byggeriet er det nu hver tredje virksomhed der angiver, at de har svært ved at finde kvalificeret arbejdskraft. Men det er også blevet sværere i industrien og i servicesektoren. Et gradvist strammere arbejdsmarked lægger en naturlig dæmper på jobvæksten og vi forventer, at det lavere tempo i jobfremgangen fortsætter næste år.

Vi ser dog ikke tegn på en egentlig overophedning af arbejdsmarkedet her og nu. Lønstigningerne er for opadgående, men er fortsat moderate. Det skyldes i høj grad, at arbejdsstyrken vokser løbende, som følge af allerede vedtagne jobreformer og tilgang af udenlandsk arbejdskraft. Det tager tilsammen toppen af presset på arbejdsmarkedet. Stort set alle indikatorer for dansk økonomi peger opad lige nu, og vores forventning er at jobfremgangen fortsætter næste år - dog i et roligere tempo.