Jobvæksten mister fart

Fald i beskæftigelsen

Beskæftigelsen for lønmodtagere faldt med 1.200 personer i juli måned, det viser nye tal fra Danmarks Statistik - det er første gang i over fire år at lønmodtagerbeskæftigelsen er faldet. Det er primært en nedgang i beskæftigelsen i branchen offentlig administration, undervisning og sundhed, der er årsag til faldet. Men også i handel og transport, finansiering og forsikring samt kultur og fritid er der små fald i beskæftigelsen. Mest overraskende er dog, at beskæftigelsen i industrien er faldet med 260 personer på trods af at erhvervstilliden i industrien ligger på et højt niveau og virksomhederne selv indikerer at de forventer at ansætte flere over de kommende tre måneder. I byggeriet, information og kommunikation, samt ejendomshandel steg beskæftigelsen i juli.

Det er gået stærkt på arbejdsmarkedet de seneste år og det er derfor ikke så underligt at beskæftigelsesfremgangen kommer lidt ned i tempo nu. Set over de seneste tre måneder er det fortsat tale om en stigning i beskæftigelsen på 6.400 personer hvilket er en pæn fremgang. Der er derfor ingen grund til panik over dagens tal, der ikke ændrer på vores forventning om fortsat stigende beskæftigelse over det kommende år. Samlet set peger de seneste data på, at væksten i Danmark er i rigtig god behold. Spørger man virksomhederne om deres forventninger til beskæftigelsen, så regner de i gennemsnit med at ansætte flere de kommende måneder. Et gradvist strammere arbejdsmarked lægger dog en naturlig dæmper på jobvæksten og vi forventer, at tempoet bliver noget lavere end sidste år.

Det er blevet sværere at finde arbejdskraft

Når det er sagt, så er det også blevet mere tydeligt, at det for nogle virksomheder er svært at skaffe den nødvendige arbejdskraft, ved de nuværende lave ledighedsniveauer. Særligt i byggeriet er det nu hver tredje virksomhed der angiver, at de har svært ved at finde kvalificeret arbejdskraft. Men det er også blevet sværere i industrien og i servicesektoren. Der er dog ikke tegn på en egentlig overophedning af arbejdsmarkedet her og nu. Lønstigningerne er for opadgående, men er fortsat moderate. Det skyldes i høj grad, at arbejdsstyrken vokser løbende, som følge af allerede vedtagne jobreformer og tilgang af udenlandsk arbejdskraft. Det tager tilsammen toppen af presset på arbejdsmarkedet.