Lønmodtagerbeskæftigelse: Jobrekorden er i hus

Beskæftigelsen buldrer derudaf

Januar 2018 blev måneden hvor vi fik rekorden i hus: antallet af lønmodtagere steg til 2.728.800 personer og det er det højeste antal nogensinde og slår den tidligere rekord fra april 2008. Og der er ikke tegn på at jobvæksten er aftagende – tværtimod. Der kom 7200 flere i job i januar måned og ser vi over de seneste tre måneder er der i gennemsnit kommet godt 5000 flere lønmodtagere hver måned. For hele 2017 ligger gennemsnittet på 3800 per måned så jobvæksten er faktisk tiltaget de seneste måneder. Det er noget overraskende givet den megen snak om flaskehalse og virksomhedernes udfordringer med at få arbejdskraft. Vi kan i hvert tilfælde konkludere, at udfordringerne ikke er større end at virksomhederne fortsat ansætter nye medarbejdere i et hastigt tempo. Det er da også værd at understrege, at selvom lønmodtagerbeskæftigelsen sætter ny rekord, så er der tale om et langt mindre stramt arbejdsmarked i dag end i 2008. Det skyldes at arbejdsstyrken vokser løbende, som følge af jobreformer og tilgang af udenlandsk arbejdskraft.

Selvom vi nu har jobrekorden i hus, så er det er ikke alle brancher der har set den samme fremgang i beskæftigelsen. Der er stadig 72.000 færre ansatte i industrien og 8.100 færre indenfor finansiering og forsikring i forhold til april 2008. Til gengæld er beskæftigelsen indenfor erhvervsservice steget med 28.400 personer og indenfor handel og transport med 16.700. Højdespringeren er offentlig administration, undervisning og sundhed hvor antallet af beskæftigede er 34.200 højere end i april 2008.

Stort set alle indikatorer for dansk økonomi peger opad lige nu, og vores forventning er, at jobfremgangen fortsætter i år, men i et roligere tempo i takt med et gradvist strammere arbejdsmarked. Derudover ser vi også et større fokus på investeringer ude i virksomhederne og det kan være med til at løfte produktiviteten og lette behovet for yderligere arbejdskraft.