Udbredt optimisme i de danske virksomheder

Dagens konjunkturbarometre fra Danmarks Statistik bekræfter billedet af en stærk dansk økonomi i fremgang. Dagens tal peger, ligesom det stærke arbejdsmarked, på, at dansk økonomis flirten med negativ vækst i tredje kvartal var en midlertidig affære.

Industriproduktionen har udviklet sig overraskende svagt over de seneste måneder, trods massiv fremgang i vores største samhandelslande. Dagens konjunkturbarometer for november måned fortæller dog en lidt anden historie. Barometeret for industrien holdt nemlig det solide niveau fra oktober og optimismen er tæt på det højeste i tre år. Det afspejler sig også i beskæftigelsesforventningerne, der steg yderligere i november måned. Industrivirksomhederne som helhed regner med, at der bliver behov for at ansætte flere hænder de kommende tre måneder.

Dagens anden gode nyhed er, at barometeret for detailhandlen holdt niveauet fra oktober efter en markant forbedring. Stemningen i detailhandlen har ellers været dalende siden midten af sidste år, men konjunkturindikatoren tog et markant hop opad i oktober og er nu tilbage på niveauet fra slutningen af sidste år.

Det skyldes både en bedring i den faktiske omsætning og i forventningen til den kommende omsætning. Det set altså ud til at udsigten til juleshopping og Black Friday handlen har ramt detailhandlen - vi må se om optimismen holder ved de kommende måneder. Ikke desto mindre er det en god nyhed at også detailhandlen nu ser lysere på fremtiden og også ser et behov for at ansætte flere hænder de kommende måneder.

Bygge- og anlægssektoren har medvind og konjunkturbarometeret ligger fortsat højt. Servicesektorens konjunkturindikator har også pil opad og tog et lille nøk opad i november fra et i forvejen højt niveau.

Alt i alt tegner konjunkturbarometrene et lyst billede af dansk økonomi og alt peger på at jobopsvinget herhjemme vil fortsætte med fuld fart ind i næste år. Vi skal derfor ikke gå i panik når morgendagens BNP tal forventeligt viser at dansk økonomi stod stille i tredje kvartal – vi forventer at se langt bedre vækstrater i dette og kommende kvartaler.