Virksomhedernes investeringslyst har pil opad

Danmarks Statistik har netop offentlig gjort tal for industriens investeringsforventninger, der viser en markant vending i forventningerne. Industrien som helhed forventer at investeringerne vil stige med 8 pct. i 2017 og 3 pct. i 2018 – for bare et halvt år siden forventede industrien et fald i investeringerne i år.

Det er en rigtig god nyhed for dansk økonomi og viser en tiltagende optimisme i industrien. Flere virksomheder melder om mangel på kvalificeret arbejdskraft og investeringer, der øger produktiviteten i den enkelte virksomhed, kan være med til at forlænge opsvinget herhjemme.

Det er særligt i mellemproduktindustrien at investeringsforventningerne er tiltaget markant – en kategori der blandt andet dækker fremstilling af kemiske produkter. For investeringsgodeindustrien, fremstilling af varige forbrugsgoder samt fremstilling af ikke-varige forbrugsgoder er forventningerne mere blandede.

Alt i alt ser det ud til at erhvervsinvesteringerne vil give et løft til væksten både i år og næste år. Dermed trækker den danske vækstmotor nu på flere cylindre og tegner 2017 til at give den højeste BNP-vækst siden finanskrisen med en vækst på 2,2 pct. For 2018 venter vi en lidt lavere vækst på 2,0 pct.