Ny sommerhus-regel gør køb interessant: ”Den betyder rigtig meget for os”

Drømmen om en pensionisttilværelse i sommerhus i Odsherred rykker tættere på for Carsten Olsen og Janne Helmer.

Parret bor i dag til leje i et rækkehus i Tjebberup ved Holbæk, men det bliver formentlig skiftet ud med et sommerhus i Odsherred, når de forlader arbejdsmarkedet om nogle år.

Det afgørende punkt for Carsten Olsen og Janne Helmer er, at Folketinget 1. juni forventes at vedtage en ny ”pensionist-regel”, så pensionister kun behøver at have ejet et sommerhus i 1 år, før det må bruges som helårsbolig. Tidligere var kravet 8 år.

”Vi har gået og ventet på den 1-års-regel, siden vi første gang hørte om den i vinter. Den betyder rigtig meget for os, for så kan vi begynde at bruge sommerhuset som helårsbolig forholdsvist hurtigt. Hvis vi skulle vente 8 år, ville det være uoverskueligt, og så ville et sommerhuskøb ikke være interessant for os,” siger Carsten Olsen.

Også billigere lån til sommerhuse

Folketinget har også for nylig givet grønt lys for højere realkreditbelåning (fra 60 pct. til 75 pct.) på sommerhuse, og det ser Carsten og Janne som en ”ekstra bonus”.

”Det vil vi bestemt gøre brug af. Vi bor til leje nu og skal på en måde ”starte forfra”. Vi har ikke regnet på det endnu, men det vil da give os en lavere månedlig ydelse og dermed gøre et sommerhuskøb endnu mere interessant for os,” fortæller Carsten Olsen.

Kort afstand

Parret har i foråret kigget på en del sommerhuse i Odsherred, kun ca. 15 km fra deres nuværende bopæl, for så er der stadig kort afstand til familie, venner, netværk og deres elskede golfbane i Holbæk Golfklub.

”Det tiltaler os at komme lidt uden for byen i et forholdsvis nyt sommerhus, som er stort nok til, at vi kan bo der hele året. Det må meget gerne være tæt på noget vand, men det må ikke være for dyrt, for vi bruger også mange penge på at spille golf og rejse efter det,” siger Carsten Olsen.

Fakta

Eksempel - Det koster det at låne til et sommerhus, der koster 1 mio. kr. Kunden har selv til 5 pct. i udbetaling (50.000 kr.).

Lånet er fra Totalkredit - beregnet 18. maj 2017. Realkreditlånet udgør 75 pct. af købsprisen på 1 mio. kr., og er et fastforrentet obligationslån, som afvikles over 30 år. Debitorrente 2,01 pct. ÅOP 3,3 pct. Bidrag 0,79 pct. Skat 27,6 pct. Der er medregnet omkostninger til kurtage, lånesagsgebyr, sagsekspedition og tinglysning på i alt 21.383 kr. Kurstab udgør 22.652 kr. Udbetalt lånebeløb er 726.965 kr. Samlede renter og bidrag i løbetiden er 356.891 kr. Det samlede beløb, der skal betales tilbage er 1.127.891 kr.

Arbejdernes Landsbank er den 7. største bank i Danmark. Banken har ca. 1.100 ansatte og omkring 270.000 kunder. Alene i 2016 voksede banken med 10.000 kunder – og året før kom 7.000 flere kunder til banken.

Arbejdernes Landsbank er i 2017 kåret til ”danskernes foretrukne bank” for 8. år i træk i den største uafhængige undersøgelse af danske banker. Banken har 70 filialer fordelt over hele landet.

Jesper Bjerrehuus

Pressekontakt Kommunikations- og pressechef 40 84 29 84