Uheldige cyklister glemmer vigtige forsikringsoplysninger

Antallet af cykelulykker er steget og er, ifølge friske tal fra Danmarks Statistik, nået op på det højeste niveau siden 2018. Flere ulykkesramte får dog ikke modpartens forsikringsoplysninger, når ulykkerne sker.

Over de sidste ti år er andelen af tilskadekomne og dræbte i trafikken samlet set faldet. Bedst har udviklingen været for bilisterne, som har set et fald i trafikulykker henover det sidste årti. Ifølge Europa Kommissionens er Danmark faktisk det land med næstfærrest trafikdræbte pr. indbygger i EU, kun overgået af Storbritannien.

Udviklingen har dog været anderledes for cyklisterne, og med de seneste tal er knap halvdelen af alle personskaderne ved trafikuheld cyklister. Ifølge Danmarks Statistik er 998 cyklister kommet til skade eller dræbt i 2018, og man skal tilbage til 2008 for at finde et tal så højt. Her var antallet oppe på 1128 cyklister.

Husk at få forsikringsoplysninger

Hos Forsikringsselskabet Alm. Brand kan man også se et stigende antal anmeldelser, hvor cyklister er kommet til skade i trafikken og udover den bekymrende udvikling, så giver det også grund til forsikringsmæssige bekymringer. Der er nemlig flere trafikofre, der glemmer at få oplysninger på modpartens forsikring, og det skal man være opmærksom på, for ulykkesforsikringen dækker ikke alt.

”Flere af vores kunder får ingen oplysninger på modpartens forsikring, hvilket blandt andet kan resultere i at selvrisiko på familie-/indboforsikringen ved tingskader fratrækkes”, fortæller skadechef i Alm. Brand, Anette Vestergaard.

”Derudover skal man være opmærksom på, at tabt arbejdsfortjeneste og svie og smerte ikke er dækket på ulykkesforsikringen”, fortsætter Anette Vestergaard.

• Jura