Alm. Brand sælger markant københavnerejendom til investor

Alm. Brand har solgt en af landets mest centralt beliggende erhvervsejendomme på Rådhuspladsen i København. Salgsprisen er på 590 mio. kr. Salget påvirker ikke Alm. Brand A/S’ resultat, men kommer alene kunderne i koncernens pensionsselskab til gode.

Alm. Brand Ejendomsinvest A/S, datterselskab af Alm. Brand Liv & Pension, sælger ejendommen Rådhuspladsen 4 m.fl. for 590 mio. kr. til en fond, varetaget af Standard Life Investment med bistand fra Capital Investment, som også fortsætter som asset manager på ejendommen.

”Salget sker på baggrund af meget gunstige markedsforhold for erhvervsejendomme i København. Overskuddet fra salget går udelukkende til Alm. Brand Liv & Pensions kunder og påvirker således ikke resultatet i Alm. Brand A/S,” siger koncerndirektør i Alm. Brand, Kim Bai Wadstrøm.

Med et salg på 590 mio. kr. får koncernens pensionsselskab en samlet gevinst på godt 200 mio. kr.

Salget af Rådhuspladsen udbygger bonuspotentialet i Alm. Brand Liv & Pension og styrker dermed muligheden for at give en attraktiv depotrente til selskabets pensionskunder i fremtiden.

Stort potentiale
Hos Capital Investment, der har formidlet handelen for Standard Life Investment, fremhæver partner Jesper Damborg ejendommens helt særlige beliggenhed.

”Vi er glade for handelen. Ejendommen har en unik beliggenhed og et stort potentiale, som for alvor vil folde sig ud, når metrostationen på Rådhuspladsen åbner,” siger Jesper Damborg.

Den 14.000 kvadratmeter store bygning plus kælder kan se frem til at gennemgå en større renovering.

”Vi ønsker at styrke ejendommens udtryk ud mod Rådhuspladsen. Men det er endnu for tidligt at sige mere om vores helt konkrete planer med investeringen. Vi skal først have en dialog med de nuværende lejere om fremtiden,” siger Jesper Damborg.

Flere forskellige lejere
I dag huser ejendommen flere erhvervslejemål, heriblandt en restaurant, Klasselotteriets butik og et advokatselskab.

Derudover har Alm. Brand en bankfilial og et kundeservicecenter i ejendommen på Rådhuspladsen.

”Vi ser frem til et godt samarbejde med de nye ejere”, siger koncerndirektør Kim Bai Wadstrøm.